Sunday, February 7, 2010

Part 1 : Psychiatric

Assalamualaikum wbt

Dah lama tak menulis di blog ini. Entri sebelum ini adalah banyak berbentuk gambar. Kalau banyak gambar maksudnya saya kena fokus kepada sesuatu yang lebih penting dulu pada masa tersebut.

Alhamdulillah saya sudah selesai rotasi Psikiatri ataupun di sini dipanggil bagian Jiwa. Alhamdulillah rotasi pertama yang ujian akhirnya saya tak rasa tertekan, waktu tidur saya pada malam sebelum ujian akhir cukup dan saya tidak mengalami kepenatan post-exam syndrome. Alhamdulillah saya dapat penguji yang boleh saya katakan sangat baik sepanjang saya mengikuti rotasi klinikal. Rotasi pertama, iaitu rotasi major adalah Ilmu Penyakit Dalam ( internal medicine), rotasi kedua adalah rotasi minor, iaitu Saraf ( neurology). Alhamdulillah saya dapat menyelesaikan rotasi tersebut.

Minggu depan saya akan masuk rotasi Forensic. Ermm..maksudnya nanti saya kena sentiasa bersedia 24 /7 untuk dipanggil ke ruang mayat sekiranya ada mayat untuk diautopsi.

Agak2 nanti macam mana ya pengalaman saya nanti berhadapan dengan mayat yang pertama yang akan saya autopsi?

Bolehkah saya lalui 3 minggu ini?

InsyaAllah boleh! Sematkan dalam hati perkataan tersebut.

Sepanjang berada di rotasi psikiatri selama 3 minggu, banyak yang saya dapat tentang psychology dan personality manusia.

Bagaimana cara bercakap yang baik dan ekspresi yang kita patut tunjukkan untuk membuatkan orang berasa selesa dengan kita..Terima kasih untuk Dr Shelly ! Residen semester pertama yang menjadi pembimbing kumpulan saya semasa di rotasi psikiatri. Dr Shelly seorang doktor yang boleh saya kata senyuman tak pernah lekang dari bibir dan berdiskusi dengan beliau membuatkan kita berasa selesa. Dr Shelly sangat menitik beratkan cara yang betul untuk berkomunikasi. InsyaAllah nanti saya akan kongsikan.

Take home message

Dr Shelly sebagai residen pembimbing di psikiatri menanyakan setiap dari kami tentang 'Take home message' yang didapatkan selama di psikiatri.

Banyak respon dan jawapan yang berbeza2 dapat dikongsi.

Banyak yang saya belajar tentang manusia dari segi jiwa, personaliti dan sikap.
Berbeza dengan roatasi sebelumnya yang banyak menekankan kesihatan fizikal berbanding mental.

Terima kasih juga untuk Dr Vera sebagai konsulan pembimbing kumpulan saya dan semua residen dan juga konsulan semasa saya berada di rotasi psikiatri.

Tak lupa, paling penting adalah pesakit2 yang banyak membantu kami!

“Jangan takut untuk memulakan sesuatu. Yang penting ikhlaskan niat, jelaskan matlamat. InsyaAllah dalam usaha nanti Allah bantu”

“Hati-hati kalian dari buruk sangka, kerana itu adalah ucapan yang paling dusta. Janganlah kalian mendengarkan ucapan orang lain dalam keadaan mereka tidak suka. Janganlah kalian mencari-cari cela orang lain. Jangan kalian berlomba-lomba untuk menguasai sesuatu. Janganlah kalian saling hasad, saling benci, dan saling membelakangi” (HR. Imam Bukhari dan Imam Muslim).

Nota:
1)Sabtu dan Ahad ini saya gunakan untuk melaksanakan hak2 sahabat. Terima kasih kek batik! dan perkongsian cerita yang tak disangka2 oleh Miss Nazatul:)

2)Belajar berkomunikasi dengan betul dan tidak semberono berbicara sangat penting. Kalau kita tak tahu, bertanyalah..

2 comments:

nur_aishah said...

Salam Kak Tasya,

Semoga dipermudahkan tugas2 disana..memang KOAS di Indo lbh mencabar dr Malaysia. baca blog kak Aimi blh buat konklusi tugas2 KOAS lbh kurang houseman sini.

salam dari tanah Air (",)

Iman Aisyah said...

Salam Aishah!

Amin. Thanx.. semoga dipermudahkan urusan awak juga:)

Salam dari bumi seberang:)