Friday, December 31, 2010

Ketenangan (Sakinah)

Assalamualaikum wbt

Hari terakhir dalam tahun masihi 2010, saya tutup dengan artikel di bawah. Semua orang mencari ketenangan (sakinah). Semoga kita semua bertemu dengan sakinah yang kita cari. InsyaAllah.

(yaitu) orang-orang yang beriman dan hati mereka manjadi tenteram dengan mengingat Allah. Ingatlah, hanya dengan mengingati Allah-lah hati menjadi tenteram. (Ar-Ra'd : 28)


Makna Mengingati Allah

Bersama Mohd Zawawi Yusoh

PADA suatu Subuh, Saidina Bilal melihat Rasulullah s.a.w menangis teresak-esak. Apabila Bilal bertanya mengapakah baginda menangis, lalu Rasulullah s.a.w menjawab baginda baru saja menerima wahyu (ayat 191 hingga 195 surah Ali-Imran).

Apakah kandungan ayat berkenaan yang menyebabkan Rasulullah s.a.w menangis? Dalam ayat pertama, Allah menerangkan mengenai sifat orang yang mengingati-Nya pada waktu berdiri, duduk dan berbaring.

Menurut Abdullah Yusuf Ali dalam tafsirnya, semua keadaan itu (berdiri, duduk dan berbaring) adalah simbolik untuk semua keadaan termasuk peribadi, kemasyarakatan, ekonomi dan lain-lain.
Maknanya dalam seluruh hidup kita sama ada belajar, bekerja, bergaul, berumahtangga malah apa saja, adalah dalam keadaan sentiasa mengingati Allah.

Apakah yang dimaksudkan dengan sentiasa mengingati Allah? Adakah ini bermakna kita menyebut perkataan Allah, Allah, Allah, pada setiap masa?

Sebenarnya apa yang dituntut Allah ialah supaya kita menentukan setiap perkara yang kita lakukan mestilah:
  • Untuk mencari matlamat Allah;
  • Dilaksanakan mengikut syariat Allah; dan
  • Meletakkan pengharapan kepada Allah, bukan kepada usaha kita semata-mata.
Ini bermakna kita perlu sentiasa memikirkan adakah kehidupan kita seluruhnya berada dalam keadaan seperti di atas. Adakah kita telah menjadikan seluruh hidup kita sebagai perhambaan kepada Allah dalam pengertian di atas?

Dalam ayat seterusnya Allah menyebutkan sifat mereka yang berfikir mengenai keajaiban kejadian langit dan bumi.

Mereka berfikir sehingga dapat membuat kesimpulan bahawa semuanya dijadikan Allah bukan sia-sia. Kemudian mereka berdoa supaya ‘selamatkanlah’ diri mereka daripada api neraka.

Abdullah Yusuf Ali menafsirkan api adalah simbolik kepada hukuman yang pedih. Apa yang penting di sini ialah hubungan antara berfikir dengan selamat daripada api neraka.

Marilah kita bertanya diri sendiri adakah kita sudah berfikir dengan bersungguh-sungguh sehingga kita merasai akan kehebatan ciptaan Allah?

Banyak perkara yang boleh kita fikirkan, misalnya penciptaan manusia sendiri dan penciptaan unsur utama alam iaitu udara, air, tumbuhan dan haiwan.

Kehebatan ciptaan Allah sepatutnya menjadikan hati kita tunduk pada kebesaran Allah. Apabila kita tunduk pada kebesaran Allah, kita akan mematuhi segala perintah dan menjauhi segala larangan-Nya.

Kita sedar kejayaan yang sebenar ialah apabila kita selamat daripada api neraka. Allah menyebutkan dalam ayat di atas, sesiapa yang dimasukkan ke dalam api neraka sebenarnya mendapat kehinaan.

Cuba kita fikirkan mengenai kegagalan yang dialami di dunia ini. Sekiranya kita gagal peperiksaan pun kita berasa malu dan terhina.

Begitu juga dengan orang yang gagal dalam temuduga pekerjaan, berasa malu dan hina. Apa lagi orang yang didapati bersalah dan dihukum masuk penjara, mereka akan berasa kehinaan yang lebih besar lagi.

Jadi satu ciri azab akhirat ialah kehinaan. Kita terhina di hadapan seluruh manusia, di hadapan Allah dan para malaikat-Nya. Bukankah ini merupakan sumber motivasi yang terbesar untuk manusia mengabdikan diri kepada Allah dalam pengertian sebenarnya?

Dalam ayat di atas juga disebutkan, mereka berdoa sekali lagi supaya Allah tidak menghinakan mereka di akhirat. Ini menunjukkan betapa beratnya seksaan menanggung kehinaan di akhirat nanti. Lebih berat daripada segala bentuk kehinaan di dunia.

Akhirnya Allah memperkenankan permohonan mereka dan memasukkan mereka ke dalam syurga yang mengalir sungai-sungai di bawahnya.

Sekali lagi, Abdullah Yusuf Ali mengatakan sungai-sungai yang mengalir di bawahnya ialah simbol kebahagiaan dan kemewahan yang tidak terhingga yang sesuai dengan keadaan masyarakat Arab pada masa itu (ketika wahyu diturunkan).

Ini kerana sungai satu nikmat yang tidak terhingga bagi masyarakat yang hidup di tengah padang pasir yang kering kontang.

Oleh itu, sudah tentu kita boleh membayangkan bentuk kemewahan dan kenikmatan yang tidak terhingga itu. Malah Rasulullah s.a.w pernah bersabda bahawa nikmat di syurga Allah adalah sesuatu yang tidak pernah dipandang, tidak pernah didengar dan tidak pernah terlintas di hati manusia. Itulah nikmat dan kejayaan sebenar.

Apakah yang perlu kita fikirkan? Sebenarnya perkara yang disebutkan di dalam ayat di atas itulah perkara pertama yang perlu kita fikirkan. Selain itu, ada perkara lain lagi yang perlu kita fikirkan.

Dalam hal ini, Rasulullah s.a.w pernah menceritakan mengikut apa yang tersebut di dalam kitab Nabi Ibrahim a.s yang bermaksud: “Sewajarnya setiap yang berakal, selagi akal fikirannya tidak hilang, membahagikan masanya kepada empat waktu iaitu:
  • Waktu untuk dia bermunajat (berzikir dan berdoa) kepada Allah.
  • Waktu untuk dia bermuhasabah terhadap dirinya.
  • Waktu untuk dia berfikir mengenai ciptaan Allah.
  • Waktu untuk dia menumpukan kepada keperluannya seperti mencari makanan dan minuman.
Adakah kita sudah memikirkan mengenai empat perkara di atas ataupun kita menumpukan pemikiran kepada aspek tertentu sahaja? Dunia di sekeliling kita hanya memikirkan mengenai perkara yang keempat.
Sekiranya kita tidak berhati-hati, suasana yang ada di sekeliling kita boleh mempengaruhi kita sama ada kita sedar atau tidak. Mungkin secara tidak disedari kita hanya memikirkan persoalan yang keempat sahaja. Rugilah dan malanglah kita.

Tuesday, December 28, 2010

BERTUAH

Assalamualaikum wbt

Hari ini tiba2 rasa bertuah sebab belajar di sini :) Sudah tahun akhir baru rasa bertuah. Dah rasa bertuah dulu tapi hari ini dan semenjak akhir2 ini rasa semakin bertuah. Bertuah saya rasa boleh tukar kepada rasa yang lebih baik iaitu bersyukur. Ya bersyukur! Rasa bersyukur sebab belajar di sini dan rasa banyak dapat belajar di sini.

Rasa bertuah sebab kat RSHS (rumah sakit hassan sadikin) ini dapat belajar dan lihat banyak penyakit. Kebanyakan penyakit yang belajar secara teori sewaktu di zaman pre-klinikal semua boleh lihat di sini. Seronok dapat jumpa keluarga pesakit dan buat History Taking. Dapat asah skill komunikasi untuk lebih baik selain dapat ilmu Tibb (medical).

Sewaktu masuk bedah (surgery) sekarang dapat buat banyak skills. Mengasah kemahiran cucuk orang, ambil darah, pasang catheter, ambil ubat dan bagi pesakit dan paling penting dapat belajar menjahit (jahit kepala orang lagi-seram bunyinya. iskh iskh). Mempelajari seni menjahit dan latihan menjahit. Alhamdulillah semakin minat menjahit (tak berapa minat jahit baju selama ini).

Selain pelajaran perubatan, yang paling berharga adalah dapat latihan untuk sabar dengan banyak! Sabar dengan semua perkara dan juga dalam semua keadaan. Alhamdulillah banyak dapat pengajaran selama di RSHS ini. 

Belajar di sini (negara jiran malaysia), memang tak seindah di negara sendiri, tapi yang paling penting dapat banyak pengalaman dan ilmu. Kalau nak cerita pengalaman di sini berhari2 pun tak habis. Cukuplah tulisan ini pada kali ini :)

Pagi tadi

Hari ini jadual saya di wad kanak2 di lantai 2 (tingkat 2). Saya seorang sahaja ke sana, teman2 yang lain di lantai 3 dan 4 kerana di sana lebih banyak pesakit. Bahagian urologi di wad kanak2 hanya ada 4 pesakit. Rasa sangat gembira sebab dapat jumpa baby dan kanak2 yang comel sungguh! Rasa tenang jiwa lihat wajah mereka. Sempat jugaklah saya cubit pipi salah seorang dari mereka. (rindu iman pulak!)

Hari berakhir di RSHS dengan makan red noodles jam 4 pm. Sengaja selesaikan makan malam dan solat asar di RSHS supaya pulang boleh selesaikan kerja lain. Red noodles lebih kurang macam mi bandung. Sangat suka makan mi bandung. Di sini walaupun di bandung tapi tak ada mi bandung -__-"

**Nota saya:
  1. Merancang untuk menulis setiap hari sehingga tahun depan. 
  2. 7 hari mencari cinta. InsyaAllah (dihitung mulai 23/12) :)
  3. Syukur dan sabar sungguhlah di akhirnya memang manis! Cubalah!

Monday, December 27, 2010

Amanah

Assalamualaikum wbt

Apa khabar? Bagaimana kita di pengakhiran tahun masihi ini?

Alhamdulillah saya sihat dan masih diberi peluang oleh-Nya berada di bumi wali songo ini untuk menghabiskan pengajian dalam Tibb.

Minggu ini sudah masuk minggu ke 5 di bahagian Bedah(surgery). Cepatnya setelah penat dan stress, dan sekarang kembali seperti biasa :) Betul kan? Hard times never last forever.

Harini hari pertama di subdivisi Urologi(urology). Jam 5 am dah kena ada di wad. Hari masih gelap di sini. Lebih kurang jam 4 am di sini subuh sudah masuk. Jadinya selepas subuh ada 1 jam untuk bersiap campur dengan sarapan pagi(selalunya pagi sangat jarang dapat ada selera makan ditambah kena bergegas). 

Sampai di wad sudah ada residen(saya ketua untuk subdivisi kalini jadi kena awal dan tepat waktu). Sebelum masuk urologi sudah dengar mereka kata residen urologi baik-baik belaka. Saya setuju! Mbak yang menjadi sekretari di bagian sekretariat juga sangat baik, lembut hati saya sebab buka sahaja pintu nak lapor sudah tersenyum. Terlupa tentang subdivisi sebelumnya yang berbeza sekali.

Selesai follow-up sekitar jam 6 am. Tunggu residen ramai2 datang untuk ward round . Lebih kurang jam 6.50 am turun dari tingkat 4 wad dan terus ke Ruang Kuliah untuk morning report yang panjang juga sebab kasus yang dibahas meliputi kasus sepanjang hujung minggu. Duduk di sebelah Siti(housemate saya). Sambung cerita tentang amanah dan perasaan yang tidak best. Di akhir cerita kita mendapat pengajaran dan pengalaman. Kan Siti? Amanah yang kita pegang kita laksanakan dengan baik. Semoga apa2 yang tidak baik biar Allah swt sahaja yang balas.

Selesai morning report ke poliklinik urologi. Banyak tengok patients dan penyakit harini :) Sangat best! Berehat jam 12 pm selama 1 jam. Masuk poliklinik lagi dan discuss dengan Dr Vijay (spesialis yang membimbing kami) dan sambung dengn residen. Sampailah lebih kurang jam 3 lebih dan pulang.

**Amanah dalam kehidupan ini banyak. Dari sekecil perkara kepada sebesar perkara. Semuanya tanggungjawab kita kena laksanakan dengan baik. Lagi2 berada dalam dunia Tibb ini memang penat dan kerjanya tak terduga jadi kalau berkira2 sangat dengan kerja memang tak akan ke mana. Apa kata kita buat yang terbaik setiap amanah yang ada mesti semuanya lancar dan tenang dan senang :) InsyaAllah. 

**Nota saya : Chayyokk untuk saya dan Siti ! Kita kena buat yang terbaik dalam bedah dan buat sehabis baik :) Semangak! Jange putuh aso.

Sunday, December 26, 2010

Cerita Bahagia

:) Assalamualaikum wbt 

Harini saya banyak baca blog orang. Niat di hati nak tulis blog sendiri. Saya suka petikan ayat dari blog Bunga dan Coklat. Comel kakak ni tulis blog. Anak kakak ni nama Iman :) Suka dengan nama Iman. 

Tips: Daya tarikan yang sebenar berpusat di hati yang murni. Berusahalah untuk mencuci hati anda daripada semua perasaan yang negatif terhadap semua orang di dunia ini.

Hakikatnya, apabila kita benar-benar mendapat apa yang kita inginkan itu, ia juga datang bersama masalah.


Kita juga selalu melihat orang memandu kereta mewah dan terdetiklah dihati kita, alangkah bahagianya orang itu.


Hakikatnya, apabila kita sendiri telah memiliki kereta mewah, kita ditimpa pelbagai karenah.


Tidak mustahil pula orang yang memandu kereta mewah terpaksa membayar lebih tatkala berhenti untuk membeli durian di tepi jalan.


Ketika anda terperangkap dalam kesesakan jalan raya, motosikal mencelah-celah hingga mampu berada jauh dihadapan.


Anda pun mengeluh, alangkah baiknya kalau aku hanya menunggang motosikal itu dan cepat sampai ke tempat yang dituju.


Padahal si penunggang motosikal sedang memikirkan bilakah dia akan memandu kereta.


Bukan semua yang anda sangka membahagiakan itu benar-benar membahagiakan.



Tips: Agar mudah orang sayang, cuci hati dengan jaga ibadah, solat taubat, beristighfar, baca Al-Quran, maafkan orang lain, meminta maaf, bersedekah dan berfikiran positif.


Berkahwin itu indah dan nikmat bagi yang benar-benar mengerti segala tuntutannya. Berkahwin itu menjanjikan pahala tidak putus-putus bagi yang menjadikannya gelanggang untuk menjadikan syurga sebagai matlamat. Berkahwinlah demi Tuhan dan Nabi-Nya, bukan kerana perasaan dan mengikut kebiasaan.

BUNGA DAN COKLAT


**Nota saya: Tiba-tiba ada ayat terakhir di atas :) Siapa yang tak nak masuk syurga kan? Saya nak(jawab dengan penuh semangat). Mari kita bina jalan ke syurga bersama. InsyaAllah..

Saturday, December 25, 2010

23 / 12 / 2010

Assalamualaikum wbt

23 / 12 / 2010 bersamaan dengan hari khamis lepas. Titik permulaan yang ringkas untuk saya mula mencoret satu tulisan cerita yang insyaAllah kali ini akan saya tulis sampai selesai. InsyaAllah target saya untuk tahun depan supaya cerita ini selesai dengan pengakhiran yang baik dan gembira. Sebuah cerita tulisan saya yang akan menjadi hadiah yang paling besar dan berharga  buat ma abah, kakak dan juga adik-adik yang sangat saya sayangi. InsyaAllah niat saya untuk membahagiakan semua orang :)

Sengaja saya tulis tajuknya menjadi '23 / 12 / 2010'. Semoga saya terus ingat akan tarikh ini. Supaya saya ingat tujuan saya menulis cerita ini. Niat sebenar dan mengapa saya ingin memulakan cerita ini. Saya ingin dan sangat berharap dalam perjalanan saya menulis cerita ini akan sentiasa mendapat panduan dari-Nya. Semoga Allah swt tidak akan membiarkan saya membuat keputusan ini sendiri. Semoga dia membimbing saya. Keputusan ini keputusan besar. Ini baru langkah pertama saya dalam menulis. InsyaAllah.

Saya hanya merancang tapi segalanya terletak pada-Nya. Semoga niat baik ini dan perkara baik ini akan mendapat redha-Nya. Saya hanya berdoa semoga dipermudahkan semuanya. Amin.

**Orang yang sama dari dua pihak yang berbeza :) Sungguh kecil dunia ini dan betapa Tuhan itu bekerja di luar pemikiran kita. Ini peluang yang saya anggap titik tolak saya untuk menjadi lebih baik, peluang untuk lebih mendalami bidang agama, peluang belajar banyak perkara lagi terutama mendalami bahasa Arab yang saya sangat teringin untuk lebih menguasai lagi :) 

**Setakat ini dahulu. Lagu sekarang saya letak kerana lirik dan lagunya best , "Karena Hati Bicara":) Pertama kali dengar waktu di Saphire 5 nyanyian Kang subi dan Teh Ina (suami isteri yang sangat sweet) 

Thursday, December 23, 2010

"Enti yang tak nak"

Assalamualaikum wbt.

Perbualan dengan bekas pendidik (murabbi) dari sekolah di Klang (bumi waqafan) membuatkan saya terkesan dan berfikir.

Ustaz : Salam. Kaifa halluki Ya thobeebah?

Ana : Salam. Ustaz, ana bikhoir Alhamdulillah. Kaifa halluka Ya ustaz? Ustaz masih ingat saya budak nakal zaman sekolah dulu?

Ustaz : Ingat. Nakal sikit je. 

Ana : Alhamdulillah saya banyak belajar dari KI dulu, dan datang sini sahabat2 dari KI memang sentiasa ada mengajak ke arah kebaikan. 

Terus saya bercerita tentang 'geng2' zaman sekolah di Klang dahulu.

Ana : Ustaz masih ingat teman baik saya? NH (singkatan nama dia). Dia dah nikah dan dia dengan suaminya banyak berubah. Suaminya ikut T(singkatan lagi :) Dia pun sama ikut suami dia dalam T. Ana pun penah sekali ikut taklim T. Sungguh zuhud sekali mereka.

Ustaz : Oh dia yang ada sepupu tu ya? Bagaimana sepupu dia?

Ana : Ya betullah tu. Tapi ana rapat dan still kontek dengan dia saja. Sepupu dia pun dah nikah dengan dak 5/8 dulu. M(singkatan lagi:) pun dah nikah dengan orang lain. Semua dah nikah tinggal saya je belum ustaz.

Ustaz : Bagus dah nikah semua. (ustaz meneruskan ayat seterusnya)... Enti tu belum nikah sebab "Enti yang tak nak" 

Erkkk. Terdiam saya dengan ayat ustaz tersebut.

Terus berfikir kisah2 lepas dan soalan seterusnya kepada ustaz adalah,

Ana : ustaz nak tanya kalo kita tolak risikan orang takpa ke? ana takut juga kdg2.

Ustaz : kalau dia tak ok, takpe.

Ana : bukan sekali.

Ustaz : kalau ok, tp kita tolak sebab yg tak munasabah,,tak berapa kena.

Perbualan seterusnya dilanjutkan dengan perkara lain. Perbualan di pagi hari itu membuatkan saya terfikir tentang apa yang saya dah lalui. Memang ayat yang ustaz bagi kena sungguh dengan saya. Menusuk kalbu! 

**Nota saya: Teringat satu hadis tersebut yang saya sudah lupa matannya. Isinya masih ingat. Nanti dah jumpa saya letak di sini ya. Itu saja perbualan yang akan saya fikirkan dalam lagi. Saya menolak bukan bermakna anda ada kekurangan tapi mungkin kekurangan ada di pihak saya. InsyaAllah saya doakan yang terbaik. Semoga Allah swt berkati dan redhai usaha kita. 

Friday, December 17, 2010

Rindu (-__-)"

Assalamualaikum wbt

Sekarang rindu masa-masa yang tak sibuk dahulu.

Rindu nak menulis panjang dan rindu nak membaca.

Paling penting rindu dekat orang di rumah malaysia. Rindu Iman yang bulat dengan adik dia yang katanya bulat juga. Kali terakhir jumpa bulan 6 yang lepas. Lama dah ni!

Sebenarnya keluarga baru sahaja datang :) tapi rasa tak lama mereka di sini. Rasa nak suruh mereka tinggal lama-lama.

Oklah tak boleh tulis panjang kena masuk rumah sakit sekejap lagi.

**Inna Ma’al ‘Usri Yusra (Sesungguhnya setelah kesulitan ada kemudahan).

Tuesday, December 14, 2010

Menangislah Dibahuku

Kau datang padaku seperti biasa
Kusambut bahagia dengan tangan terbuka
Kau balas dengan senyum seadanya
Kutahu ada sesuatu yang berbeza

Kau hanya diam seribu bahasa
Hanya matamu yang cuba berbicara
Bahwa saat ini hatimu terluka
Kau tahu ku ada di sini untukmu

Mencuba tak berkedip menahan tegar di hujung mata
Hingga kau pun tak kuasa, berderailah air mata
Dalam pelukku kau curahkan semua

Menangislah …
Kadang manusia terlalu sombong tuk menangis
Lalu untuk apa air mata telah dicipta
Bukan hanya bahagia yang ada di dunia
Menangislah …
Di bahuku kau berikanku kepercayaan
Bahwa laramu adalah haru biruku
Kerna aku adalah sahabatmu
Menangislah … (dibahuku ku disini untukmu)
Menangislah … (dibahuku kerna ku sahabatmu)

Monday, December 13, 2010

Look Into My Eyes

Look into my eyes
Tell me what ya see
U don't see a damn thing
Cuz u can't relate to me

U blinded by our differences
My life makes no sense to u
I'm the persecuted one
U the red, white and blue

Each day u wake in tranquility
No fears to cross your eyes
Each day I wake in gratitude
Thankin' God He let me rise

Ya worry 'bout your education
And the bills u have to pay
I worry 'bout my vulnerable life
And if I'll survive another day

Ya biggest fear is getting a ticket
As ya cruise your Cadillac
My fear is that the tank that's just left
Will turn around and come back

Yet do u know the truth of where ya money goes
Do u let the media deceive your mind
Is this a truth that nobody nobody nobody knows
Some one tell me

Oh let's not cry tonight
I promise you one day it's through
Ohohoh my brothers
Ohohoh my sisters

Oh shine a light for every soul
That ain't with us no more
Ohohoh my brothers
Ohohoh my sisters

See I've known terror for quite some times
57 years so cruel
Terror breathes the air I breathe
It's the check point on my way to school

Terror is the robbery of my land
And the torture of my mother
The imprisonment of my innocent father
The bullet in my baby brother

The bulldozers and the tanks
The gasses and the guns
The bombs that fall outside my door
All due to your funds

You blame me for defending myself
Against the ways of my enemies
I'm terrorized in my own land
And I'm the terrorist

Yet do u know the truth of where ya money goes
Do u let the media deceive your mind
Is this a truth that nobody nobody nobody knows
Some one tell me

Oh let's not cry tonight
I promise you one day it's through
Ohohoh my brothers
Ohohoh my sisters

Oh shine a light for every soul
That ain't with us no more
Ohohoh my brothers
Ohohoh my sisters

American do ya realize
That the taxes that u pay
Feed the forces that traumatize
My every living day

So if I won't be here tomorrow
It's written in my fate
May the future bring a brighter day
The end of our wait

Oh let's not cry tonight
I promise you one day it's through
Ohohoh my brothers
Ohohoh my sisters

Oh shine a light for every soul
That ain't with us no more
Ohohoh my brothers
Ohohoh my sisters

OUTLANDISH

Friday, December 10, 2010

Make Me Strong

I know I’m waiting
Waiting for something
Something to happen to me
But this waiting comes with

Trials and challenges
Nothing in life is free
I wish that somehow
You’d tell me out aloud

That on that day I’ll be ok
But we’ll never know cause
That’s not the way it works
Help me find my way

My Lord show me right from wrong
Give me light make me strong
I know the road is long
Make me strong

Sometimes it just gets too much
I feel that I’ve lost touch
I know the road is long
Make me strong

I know I’m waiting
Yearning for something
Something known only to me
This waiting comes with

Trials and challenges
Life is one mystery
I wish that somehow
You’d tell me out aloud

That on that day you’ll forgive me
But we’ll never know cause
That’s not the way it works
I beg for your mercy

My Lord show me right from wrong
Give me light make me strong
I know the road is long
Make me strong

Sometimes it just gets too much
I feel that I’ve lost touch
I know the road is long
Make me strong

Words: Sami Yusuf
Music: Sami Yusuf
Produced by Sami Yusuf (link)

Thursday, December 9, 2010

Bercampur-campur

Assalamualaikum wbt

Harini hari yang tidak seperti saya harapkan. Saya harapkan hari yang santai dan tidak 'pack'. Mulai jam 6 am di wad Orthopaedics bahagian perempuan diteruskan  ke wad lelaki, diteruskan lagi ke ruang konferens dengan "morning report cases" oleh residen  mulai jam 6.40am (saya ingat mula sebelum jam 7 am lagi sebab saya lihat jam di tangan) dengan penuh harapan supaya cepat selesai. Jam 9 am belum selesai. Hampir ke 9.30am baru selesai. Terus sambung dengan presentasi residen yang kami kena hadiri juga. Dalam jam 10 am  baru selesai. Setelah itu kami di minta berkumpul pada jam 11 am untuk diskusi kasus yang kami buat semalam(tidur beberapa jam sahaja untuk siapkan slides). 

Ok saya ada 1 jam. Ma, abah dan adik balik Malaysia harini. Saya tak pasti saya dapat pulang masa break jam 12 pm jadi jam 10 am terus pulang. Makan dan salam dengan mereka. Sungguh tak suka perasaan nak berpisah macamni. Mesti tak biasa. Kena biasakan diri balik. Kena rush balik ke RSHS balik sambung diskusi balik dengan Prof. Lepas itu jam 1 pm ikut presentasi oleh residen. Selesai lebih kurang jam 2 lebih. Jam 4 pm kena ke RSHS lagi ada bimbingan residen. Ada waktu senggang tapi rasa berat kaki nak balik rumah yang sunyi. Tak seperti 9 hari yang lalu semangat sungguh nak balik rumah sebab ada yang tunggu. Balik rumah suasana sunyi buka laptop dan sembang dengan seseorang, lepas tu airmata tak dapat seka dan tak terkawal. -__-" Hehe. Kelakar pun ada tadi masa salam dengan ma abah adik buat-buat macho :)

Itulah kehidupan seminggu di Orthopaedics, Cik Bedah yang busy! Sungguh mengajar erti kesabaran secara maksimum dan mendidik saya cuba membahagikan masa sebaik mungkin. Semoga kesibukan ini suatu nikmat dari Allah swt yang penuh hikmah.

Berita Gembira

Harini keputusan department THT di tampal. Alhamdulillah penantian berakhir. Tahniah kepada 5 orang ahli kelompok yang lulus semuanya. Buat saya tersenyum melihat perkataan "PASS" di sebelah nama saya. Alhamdulillah :) Kepada yang belum lagi lulus jangan putus asa. Masih ada peluang dan ruang untuk membaiki nilai. Semangat!

Tinggal satu sahaja lagi major department iaitu surgery yang  akan berakhir bulan 1 tahun depan. Cuti seminggu dan sambung 3 minor department sahaja lagi. InsyaAllah. Selepas itu 6 bulan magang di daerah. Saya dah kira-kira juga. Semakin ke penghujung ni rasa takut pula. Semoga saya lulus dengan baik. Doakan saya semua. Terima kasih yang sebelum ini doakan saya. Semoga Allah swt membalas jasa baik kalian semua :)

**Nota saya:
  1. Tajuk macam tak kena "Bercampur-campur". Memang rasa bercampur-campur. Tak ada satu rasa terlalu gembira atau terlalu sedih. Tapi saya ada rasa gembira :) 
  2. Cepat betul rasa rindu. Baru saja mereka tiada dekat.
  3. Saya tengah nak tulis sebuah tulisan atau cerita saya bertajuk "Surat Cinta". Baca tajuk pun dah buat saya tersenyum belum lagi tulis. Semoga perjalanan cerita yang saya tulis ini baik dan berakhir dengan baik walaupun mungkin banyak tak pasti apa yang saya nak tulis. Mungkin pada keadaan yang saya tak ada idea nak tulis saya hanya berserah menunggu cerita muncul sendiri. Pening pula apa yang saya tulis ni. Tak apa tak masuk exam esok =D

Surgery and Orthopaedics




There is no shortcut in life!

Monday, November 29, 2010

Selesai THT masuk BEDAH

Assalamualaikum wbt

Lama sudah tidak menulis di sini. Sebenarnya ada yang membuatkan niat saya terbantut. Talian internet yang kadang2 tidak lancar dan juga laptop lama ni yang membuat hal, sudah terlalu lamakah laptop. Eh laptop ni memang sudah lama. Kena beli  baru ni. Jom beli sekarang. Macam nak beli sayur kat pasar pula gayanya. Hehe. Berangan macam sudah bekerja pula. Minta maaf tersasul pasal laptop pula. Ok ok sekarang cerita mengenai kesibukan beberapa minggu ini. 

THT (telinga hidung tenggorokan)

3 minggu lepas saya rotasi di THT. THT adalah singkatan seperti di atas. Kalau dalam Bahasa Inggerisnya adalah ENT (ear nose throat). Sesekali kita guna bahasa di sini ya. Bila lagi kan nak guna. Tak lama lagi saja di sini. Jadi mari kita manfaatkan masa sekarang dan semua yang ada sekarang. Live life to the fullest! =)

Minggu pertama

THT bermula setelah saya bercuti selama seminggu. Seminggu yang bersemangat untuk masuk ke THT. Sebelum masuk sudah tahu konsulen(specialist yang sudah mengambil subspecialist dan membimbing kami). Ramai yang berkata-kata sebelumnya konsulen tersebut strict. Sangat mementingkan ATTITUDE. Masa masuk awal pagi ada briefing. Dokter tersebut sudah berpesan dan menanyakan kepada kami siapa dari Malaysia. Dalam hati berdebar juga tapi takkan nak mengaku orang sini =D Sebenarnya dokter cuma nak pesan, "Kamu datang jauh2 jangan malukan UNPAD, Indonesia". Dalam kata lain kena belajar rajin2. Ok noted doc! Hal yang kedua adalah dokter  memang sensitif dengan perkara TIDUR dan LAMBAT. Jadi jangan lambat dan jangan sesuka hati tidur semasa kuliah :)

Minggu pertama sudah macam minggu peperiksaan. Maksudnya bagi saya adalah  kalau minggu peperiksaan adalah akan kurang tidur dan tidur sambil bermimpi mengenai penyakit dan kes apa yang akan masuk exam. Jarang kalau di department lain akan kurang tidur sewaktu di minggu pertama =D Hehe. Minggu pertama berjumpa dengan residen yang akan membimbing kami. Oh ya selain konsulen ada juga residen. Selalunya memang sebelum presentasi kasus depan konsulen akan berdiskusi dengan jayanya bersama residen. Terima kasih dok! Hasilnya presentasi kami di hadapan konsulen memuaskan. Alhamdulillah :) 

Minggu kedua dan ketiga

Sudah masuk ke minggu yang oncall back to back pada minggu kedua, tetapi oncall di THT sangatlah bahagia :) Bak kata berpindah tempat tidur sahaja. Kasus yang dilihat hanyalah epistaksis (pendarahan hidung). Itupun pergi ke unit kecemasan secara berjemaah. Santai sahaja! Ada 5 kali oncall semuanya. Di ruangan wad ada beberapa kasus. Masuk minggu ketiga sibuk dengan presentasi kasus yang didapati di poliklinik. Terasa macam terkejar-kejar. Pulang lewat malam (lewat malam bagi sebuah department yang kecil) untuk pulang setelah berkumandang azan maghrib. 7 to 7 juga kadang2. Salah satu sebab juga lama tak tulis blog. Jadi kalau saya tak update blog itu adalah indikasi sibuk. Boleh pulak. Hehe. Sampai rindu nak menulis. Hari khamis saya ujian bertulis yang susah macam nak ambil spesialis sahaja soalannya.  3 jam menulis jawapan. Alhamdulillah dapat jalani THT dengan baik dan dapat belajar banyak dari residen dan spesialis. Suka!

Nota : Keputusan belum keluar lagi untuk department tersebut. Semoga saya dan kawan2 lulus dengan jayanya. Doakan saya doakan saya semoga saya lulus. amin.

Cik Bedah

:) Harini masuk BEDAH ataupun dalam nama inggerisnya adalah SURGERY. 

Menarik dan rasa best macam belajar di IPD (ilmu penyakit dalam), Internal Medicine dahulu. Saya dah tahu kenapa sebabnya saya suka jumpa pesakit dan di sini dan IPD dulu banyak belajar dari pesakit terutama di poliklinik. Eh eh sekejap. Sebelum sebelum ini tidak bertemu pesakitkah? Definisi saya sendiri :)  Peningkan baca. Tak apa tak masuk exam dan baca sambil senyum ( eh tiba2 pasal senyum pulak!) Setiap kali senyum pasti teringat dekat orang yang sentiasa bagi pesanan suruh senyum sokmo. Erkkkk..Pastu bila di bawah stress senyum dan terus rasa OK :)

Harini lihat 3 penyakit  dan jumpa 3 pesakit : Rectal Carcinoma, Cholelitiasis & Inguinal Hernia (ini kasus yang saya kena periksa) Hari pertama sudah kena periksa pesakit yang sakit ini. (memang dalam hati punyalah rasa gelabah sebab campur segan dengan pesakit) tapi dokter sangat memahami sebab  dokter yang buat dulu. Lega!  

Nota : Semoga tetap terus sihat dan semangat sehingga ke hujung. InsyaAllah! Doakan saya. Esok ma, abah dan adik bongsu datang sini. Yeayea! :) Sangat bahagia. Alhamdulillah.

*Kali pertama menulis satu entri lengkap menggunakan google chrome. Mozilla ada masalah tak boleh nak buka new post tak boleh loading. Salah satu sebab juga lambat menulis di sini :)

Saturday, November 27, 2010

Menulis di sana sementara

Assalamualaikum wbt

Semoga kita semua sentiasa berada dalam keadaan sihat dan ceria. Semoga sentiasa di dalam redha-Nya kehidupan kita setiap hari. Amin. InsyaAllah.

Buat masa sekarang saya menulis di sana dahulu. Di "buku kerja" saya.

Jemput ke sana :✿moments✿

Semoga bermanfaat. InsyaAllah :)

Hujung minggu sabtu dan ahad saya nak ke Saphire 5. Nak jumpa Oki Setiana. Heroin KCB. Hehe.

Salam,

Jumpa lagi. Jangan lupa senyum :)


Saturday, November 20, 2010

Bila hendak kahwin?


Bicara Murabbi : Bila hendak kahwin?
Oleh : BroHamzah

Nasihat, bicara dan tinta murabbi adalah perkara yang sangat penting dalam mengukuhkan diri kita di dalam memproses diri ini . Saya fikir, amatlah wajar untuk saya kongsikan dengan sidang pembaca dan sahabat-sahabat blogger sekalian bicara dan kalam mutiara murabbi-murabbi saya yang sempat saya tulis, rakam dan petik daripada blog mereka.

Semoga perkongsian ini bukan sahaja untuk diri saya. Tetapi untuk manfaat, peringatan, dorongan dan sokongan kita dalam mempertingkatkan kualiti diri kita semua. InsyaAllah.

Sebagai permulaan ini, saya memetik suatu artikel ringkas daripada seorang murabbi saya, Abu Umar berkaitan isu yang sangat sesuai buat para remaja, pemuda dan pemudi masa kini.

Artikel : Bila hendak kahwin?

Oleh : Abu Umar
http://my.opera.com/azmibhr/blog/

Ada seorang remaja yang bertanya pada saya, bilakah masa yang sesuai untuk dia berfikir tentang kahwin.

Jawab saya; bila kita mula rasa bertanggungjawab untuk mengurus kehidupan kita maka kita sebenarnya sudah bersedia untuk itu. Itulah kunci bagi GERBANG PERKAHWINAN iaitu RASA TANGGUNGJAWAB dan KEMATANGAN.

Kata saya lagi, selagi kita rasa duit kita adalah duit kita dan kos pengajian kita itu tanggungjawab ibu dan ayah kita maka tangguhkan dulu untuk fikir tentang kahwin. Memang saya perhatikan hari ini ada pelajar-pelajar yang terima biasiswa atau pinjaman lalu mereka gunakan sepenuhnya untuk memenuhi minat dan kesukaan mereka : tukar HP, beli kamera ribuan ringgit dan sebagainya. Bahkan tidak terlintas difikiran mereka untuk meringankan bebanan ibu ayah mereka .... “ Mereka ini, kata saya pada remaja yang bertanya tadi ; "Kalau kawin pun, bahagianya hanya sekejap saja."

Rumahtangga bukan senda gurau; tanggungjawab kita bertambah, amanah kita semakin berat bahkan bermacam-macam ujian yang sedang menunggu di perjalanan. Tetapi, jika kita mula serius memikirkan tanggungjawab kita sebagai anak, anggota masyarakat, hamba Allah dan pemimpin umat maka anda sebenarnya sudah bersedia untuk memikirkannya walaupun umur anda masih terlalu muda.

Statistik tahun 2007 menunjukkan setiap HARI, 56 pasangan yang bercerai dan kadar ini meningkat setiap tahun, bahkan kebanyakan kes perceraian ini melibatkan pasangan muda.

Saya bukan ingin menakut-nakutkan, sekadar memberi peringatan supaya kita melihat PERKAHWINAN ini dengan pengertian yang lebih lengkap dan matang.


Mungkin ada yang merasakan perkahwinannya akan melepaskannya dirinya dari masalah orang bujang. Ya, selesai masalah bujang dan kita perlu bersedia untuk masalah dalam hidup berumahtangga pula. Bukankah hidup ini merupakan ujian ?. Sebut tentang perkahwinan ini , terdapat 3 perkara yang dibincangkan oleh ulamak semasa :

(1) Mahar yang tinggi, bahkan bukan-bukan.
(2) Aurat, masa tulah nak dedah semuanya
(3)Tasyabbuh; bercampur perkara-perkara syubhah, meniru orang-orang kafir dan sebagainya. (Potong kek, pakai gaun ala kristian, bersanding ala hindu dan sebagainya)

“ Kita perlu ingat, jika kita tidak mulakan binaan rumahtangga dngan menjaga keberkatan Allah, bila ada masalah nanti kita akan rasa sukar untuk bersimpuh mengadu kepadaNya. Memang segala masalah itu datang dari Allah tetapi untuk menadah tangan memohon kekuatan dan pertolonganNya tidak semudah yang kita gambarkan. Ketika perahu dilanda gelombang tak semua manusia dapat kembali pada rasa kehambaan untuk merendah diri memohon kepadaNya dan tidak semua suara yang berdoa itu dikenali oleh Allah untuk diperkenankanNya.”

Abu Umar

Kesimpulan

(1) Kita harus melihat pembinaan dan pembentukan rumahtangga dengan pandangan keimanan dan ketaqwaan kepada Allah SWT

(2) Kematangan, kedewasaan dan kebijaksanaan kita di dalam mengemudi kehidupan terletak sepenuhnya kepada kita. Kitalah yang akan membuat keputusan dan pemilihan.

(3) Memelihara jalan-jalan menuju pembentukan baitul muslim dan aspek-aspek keberkatan di dalam pembinaan rumahtangga adalah sesuatu yang serius dan harus dilihat dengan penilaiaan syara’.

(4) Penyerahan kepada jalan yang syara’ dan berusaha untuk menepati kehendak Allah SWT dalam melaksanakan pembinaan “masjid” ini adalah suatu perjuangan yang suci. Kita lah yang akan melakukan pemilihan, sama ada ingin mengikut trend, rentak dan penilaian masyarakat semasa atau mengikut sepenuh segala acuan dan trend yang telah ditetapkan oleh Allah SWT.

Tetapi, selalunya akan ada suara yang memberikan peringatan kepada kita :

“ Kamu ini, harus kita ikut perkembangan semasa. Jangan kolot dan berfikiran lama. Ingat itu.”

Friday, November 19, 2010

Sepanjang Perjalanan

Berjalan di sekeliling alam
Sepanjang perjalanan
Terpukau aku membaca pesan
Kebesaran Illahi

Segalanya telah nampak sempurna
Gunung ladang air angkasa raya
Hanya satu kata yang bisa ku ucap
Maha Suci Allah pencipta alam semesta ini

Berarah pohon di tepi jalan
Sepanjang perjalanan
Sejuknya sampai hinggap di hati
Membuatku bahagia

Edcoustic

Thursday, November 18, 2010

I Believe

 :)

I believe in the impossible
If I reach deep within my heart
Overcome any obstacle
Won't let this dream fall apart
See I strive to be the very best
Shine my light for all to see
Cause anything is possible
When you believe yeah

Thanks to the words above Hanis Haizi ;) Love to read about your passion. Keep up your good work!

**Nota saya:
Sebenarnya saya nak tulis tentang sambutan raya haji kelmarin untuk bacaan keluarga di kampung. Sekarang sudah cuti sekolah jadi mesti orang kat rumah nak baca tulisan saya :) Hehe. Nanti hujung minggu Angah tulis, khamis malamni ada oncall dan jumaat kelas lagi. InsyaAllah sabtu dan ahad free. Walaupun ahad malam ada oncall, tapi suka sebab last oncall di E.N.T.(ear nose throat) *kat sini diaorang panggil THT(telinga hidung tenggorokan).

Jalan2 baca blog jumpa blog tentang tulisan kat atas. Saya memang suka orang yang ada "great passion in what they are doing". Dalam kata mudah orang yang gigih berusaha untuk kecerahan masa depan. Tak kira dalam apa2 bidang pun. Semoga semangat diorang dapat saya serapkan dalam diri saya yang kadang2 'up and down' jugak ni. Kalau rasa nak jatuh cepat2 usaha naik balik. Tak kira berapa banyak kali pun. Kena usaha! :)

Monday, November 15, 2010

Ithar

setinggi-tinggi ukhuwah adalah ithar dan serendah-rendah ukhuwah adalah berlapang dada

 

andai engkau belum lagi mampu untuk mendahulukan orang lain lebih dari engkau ( ithar), andai engkau belum mampu untuk mencapai setinggi-tinggi ukhuwah itu dengan mereka yang berada di sekeliling engkau, sekurang-kurangnya berlapang dada lah....

berlapang dada, bila orang lain berkata apa-apa. baik benda benar atau tidak
berlapang dada, bila orang tu membuat kita tertunggu-tunggu
berlapang dada, bila berselisih pendapat (engkau fikir, pandangan semua orang sama? )

cuba tolak sekejap kepentingan diri sendiri tu.

dan mari jadi muslim yang mukmin, yang takut pada Allah! (takwa)

**Nota saya : 
Balik dari hospital tadi tiba-tiba rasa nak buka balik buku catatan "keluarga" yang dah lama tak buka dan baca catatan lama. Pentingnya tarbiyah(pendidikan). Lebih-lebih lagi untuk hati. Hati ini memang kena sental selalu, tak boleh biar sahaja. Astaghfirullah hal a'zim. Senangnya kalau nak condong ke arah perkara tak baik. 

p/s: ayat di atas memang saya suka sangat dari tulisan seorang adik dari sekolah di Klang dahulu. Terima kasih dik :) suka baca FTI :)

Sabar dan Ikhlas

Sunday, November 14, 2010

"Big Sister"

Assalamualaikum wbt.

"Big Sister" yang dimaksudkan adalah Along :) Bukan fizikal tapi semangat dan kekuatan. Dalam diam saya banyak admire kakak saya :) Along saya konsisten belajar.

Kami ke sekolah yang sama di Machang dan juga Klang. Kami ambil bidang yang sama. Banyak pengorbanan Along ni pada saya. Anak ke-2, suka ikut anak pertama. Semua buku2 tebal dan berat nak angkat yang saya ada semua ambil dari Along. Tapi ada satu yang saya belum ikut lagi, Along dah kawen. Hehe. Kalau ma baca ni abehlah saya. Hehe.(padahal ma saya memang suka baca blog saya secara sekaligus, walaupun bukan setiap hari). 

Sebenarnya semalam masa baca buku Clinical Medicine yang Along belikan untuk saya teringatkan Along, rindu anak2 dia dan rindu rumah. Mulalah bila dengar orang dah bercakap2 mengenai Hari Raya Haji. Sensitif jugalah bab cuti ni. Tahun depan insyaAllah panjang umur saya boleh raya kat rumah! Yeay! Setahun saja lagi. Ke tak sampai setahun? OK jangan sedih sebab ramai nak datang bulan 12 nanti. Orang yang sibuk kerja pun nak datang :) Hehe. *excited=)

2007 : waktu ni Along tengah pregnant iman, ma dan abang long dalam gambar.
Letak gambar ni biar semangat sokmo=)


 **Nota saya:
  1. 2 minggu lagi di ENT department = Easy No Tension, Along kata.-__-
  2. Back to back oncall sampai ahad depan.
  3. Tahniah buat Cik Siti Solehah(haha bagi nama baru pulak kat dia), untuk selangkah ke alam baru=) Takpa empunya diri tahu siapa dia. Semoga dipermudahkan perjalanan dan usaha membina "masjid". Very happy for U dear!

Good words :)


  • "Many of life's failures are people who did not realize how close they were to success when they gave up."Thomas Edison1847-1931, Inventor and Scientist
  • Your thoughts lead to feelings, which lead to actions, which lead to results.So, what are your thoughts, beliefs and habits? How do you really feel about yourself? How much confidence do you have in yourself?

  • Training and managing your own minds the most important skill you could everown, in terms of both happiness and success

  • say this daily. I AM establishing an intention to be more of WHO I REALLY AM.? I stand in the awareness of my Infinite Potential to create the life of my dreams.? My life is fulfilling and joyous!? I choose wisely.

  • The happiest people do not have the best of everything but they simply make the best of everything. Live simply, speak kindly, care deeply and love generously

  • Self empowerment results in inner stability, personality development and SUCCESS. It comes from self-confidence, self appreciation and self confidence.

  • secret of life- The first is think. Think about the values you wish to live your life by. The second is believe. Believe in yourself based on the thinking you've done about the values you're going to live your life by.The third is dream. Dream about the things that can be, based on your belief in yourself and the values you're going to live by. The last is dare. Dare to make your dreams become reality, based on your belief in yourself and your values." And with that, Walter E. Disney said to the little boy, "Think, Believe, Dream, and Dare
  • When we are over-focused on the results we want, we miss the enjoyment of the activity itself.

  • Stop thinking and feeling as if you’re a failure, because you’re not. How can others accept you if YOU can’t accept YOU? 

  • The world is your classroom. Don’t feel stupid or doomed forever just because you made a mistake or “failed” at something. See how your experience is a lesson to learn from. Everything has a silver lining—no exceptions.

  • Take things one step at a time. Don't expect massive changes overnight. Self empowerment is a process of taking lots of small steps that ultimately add up to something amazingly beautiful and profound.

  • Self empowerment results in inner stability, personality development and SUCCESS. It comes from self-confidence, self appreciation and self confidence.

  • We are all here to learn our lessons. Our parents, school teachers, friends, colleagues, officemates, neighbors... they are our teachers. When we open our heart and mind to a path of self empowerment, we increase our chances of happiness, success, and lasting inner peace.

  • When people feel down and low about themselves, help them up. Rather than join others in feeling low, choose to help them out through leading by example. The more you radiate confidence, the more others will also feel and start to absorb that confidence themselves. 

     

    **Note: The words above are taken from Prof Dr Muhaya's page. 


Saturday, November 13, 2010

Alhamdulillah, Ok je :)


Assalamualaikum wbt.

Semua pasti sudah tahu mengenai Gunung Merapi di Jogjakarta yang meletus pada 26 Oktober dan 5 November yang lepas. Mungkin setelah letusan pada 5 November lepas iaitu pada hari Jumaat  yang menyebabkan abu dari letusan gunung merapi tersebut sampai ke Bandung.

Jarak Bandung - Jogjakarta 309 km tapi abu volkanik boleh sampai sehingga Bandung. Alhamdulillah hujan turun dan kami di sini tak terasa sangat debu tersebut. Sehingga hari ini setiap pagi atau petang pasti hujan. Alhamdulillah hujan rahmat yang membawa abu pergi. Lapangan terbang di Bandung tutup bermula 5 November sehingga semalam. Pasti ramai yang terkejut dan tertanya2 khabar kami di sini. 

Ramai yang sms dan bertanya khabar menerusi FB. Gembira pula ramai yang ambil tahu dan ambil berat. Hehe. Kalau ahli keluarga memang setiap hari bertanya. Terima kasih semua. Alhamdulillah, Ok je :)

Keadaan di Jogjakarta sedikit berbeza tapi dari berita yang saya baca sudah berkurang aktiviti letusan. Doakan semoga keadaan bertambah baik. Semoga warga penduduk di Jogjakarta juga tabah dan selamat. Doakan juga kawan kita dari sana yang masih belajar di sana. Ada juga kawan2 klinikal yang tidak pulang sebab ingin membantu mangsa2 di sana. Semoga dipermudahkan semuanya. Doakan mereka semua dalam keadaan baik2.

Beberapa bencana alam berlaku di sini. Sejak beberapa tahun di sini banyak pengalaman sudah dilalui. Alhamdulillah, teruskan berdoa semoga semuanya baik2 sahaja. Tiada siapa yang tahu apa yang bakal berlaku. Setakat ini, Alhamdulillah Ok je :) Untuk ma dan abah, angah dan eji kat sini baik2 dan sihat je :) Alhamdulillah =)



Wednesday, November 10, 2010

Mimpi Yang Indah

Telah ku lalui jalan berduri
Sejuta harapan terus ku pertahankan
Bukan mudah menggapai bintang
Bersilih dugaan mendatang

Di sebalik kepayahan
Di situlah kekuatan
Tekad hati azimat di perjalanan
Mengejar impian

Pabila laluan seakan sukar
Bagai tak terdaya untuk terus bertahan
Namun kasihMu menyedarkan
Aku tak pernah sendirian
Di sebalik kepayahan

Di situlah kekuatan
Tekad hati azimat di perjalanan
TInggi langit mimpi ini
Tak ku ragu untuk membuktikan

Indah bintang yang terang bukan khayalan
Tetapi kenyataan
Akan kau saksikan kesulitan ini
pasti berganti kebahagiaan

Telah pun kau dengar kisahku ini
Pernahkah cuba kau mengerti
 

Monday, November 8, 2010

Inna lillahi wa inna ilaihi raji'un

Assalamualaikum wbt.

'Surely we belong to Allah and to Him shall we return'

Pagi tadi sewaktu di ruang kuliah setelah lebih kurang 2 jam kuliah, saya baru lihat hp, ada sms dan miss called. Miss called dari ma dan sms dari adik Hafizi. Mesti ada sesuatu, buka sms.

Ya Allah! Inna lillahi wa inna ilaihi raji'un. Nenek saudara meninggal pagi tadi. Mak mertua kepada abang ma. Abang ma yang paling rapat dengan ma, keluarga kami denga keluarga abang ma memang rapat. Kiranya ibubapa kedua saya adalah mereka. Tadi sewaktu break sekejap terus call ma, tanya keadaan. Sedih juga tapi kena teruskan semula kerja sebab harini hari pertama di department baru. 

Satu keadaan yang saya tak suka dalam bidang kerja saya adalah sekiranya kami berhadapan dengan kematian, selepas selesai kerja sambung kembali kerja lain  seperti tidak ada apa2 yang berlaku sebelumnya. Ahli keluarga kelihatan sedih tapi bukan tidak sedih tapi menangis dalam hati sahaja kalau berhadapan dengan keadaan seperti ini. Masih segar ingatan pesakit pertama meninggal dulu.

Hadiahkan Al-Fatihah kepada nenek saudara saya dan doakan arwah ditempatkan di kalangan para solihin. Amin.

Kali terakhir jumpa arwah masa pergi ikut sepupu saya ambil buah dekat dengan rumah arwah waktu balik haritu. Sempat bersalam dan bertanya khabar. Inilah perjalanan kehidupan kita memang menuju ke alam sana. Kena terima.

Kebelakangan ini beberapa kematian berlaku. Bukan orang jauh tapi dekat. Ini peringatan dari-Nya.

Sunday, November 7, 2010

Semangat!

Assalamualaikum wbt.

Seminggu sudah bercuti. Sudah tamat cuti. Sudah buat semua perkara yang dirancang. Alhamdulillah dimudahkan oleh-Nya. Pekerjaan yang kalau waktu dah mula klinikal balik mesti tak dapat buat, pun dah buat. Aktiviti2 membaca, menulis dan memasak pun dah buat. Cuma tak banyak yang sempat baca. Nak baca novel tapi tak sempat :)

Seminggu yang digunakan untuk kumpul kembali kekuatan yang hilang, semangat yang pudar dan kerajinan yang menurun. Alhamdulillah di akhir cuti mendapat banyak pencerahan dan perkongsian yang bermanfaat. Semoga ini menjadi bekal untuk 3 minggu ke depan. InsyaAllah. Kalau panjang umur untuk waktu depan yang masih perlu ditempuh.

Beberapa perkara 'unexpected' berlaku. Contohnya, hari Jumaat lepas dapat berjumpa adik2 'keluarga' lama. Sama2 makan Pecel Lele dan murah rezeki bila salah seorang adik cepat2 membayar makanan saya. Terima kasih NIMY :)

Hari ini, tiba2 buka di FB lihat status Kak Kamariah. "Stranded in Bandung". Eh baru ingat yang Kak Kamariah kata nak datang Bandung. Keluar dengan Kak Kamariah dan Abang Amin dan juga adik saya Hafizi. Merasa makan di Hotel Arion Swiss. Makanan yang mahal bagi saya yang masih bergelar pelajar ini :) Banyak berkongsi pengalaman dan Kak Kamariah juga bagi nasihat yang sangat berguna. Terima kasih banyak2 Kakak :) Semangat! 

InsyaAllah akan konvo buat kali ke 2 pada 2011
Housemates saya :) Semoga nanti kita sama2 berkonvo lagi, saya, Yana, Nadia dan Siti :)

Kesimpulan saya

Matlamat yang dasyat sungguh penting supaya dalam perjalanan menuju matlamat tidak mudah jatuh dan rebah. Kalau kalau rebah pun  di tengah jalan senang nak bangun kembali. Waktu sekarang ini kena guna betul2 sebab waktu sekarang tak dapat ada  atau diulang lagi nanti. InsyaAllah usaha sungguh2 dalam semua perkara. Kena berusaha kalau nak rajin, nak bersemangat dan nak 'score' dalam exam. Enjoy student life!

**Nota :
  1. Esok dah mula rotasi baru selama 3 minggu ke depan. Mungkin aktiviti menulis kena kurangkan tapi mungkin juga tidak =) Oncall sudah bermula setelah 6 minggu lepas tidak ada oncall.
  2. Ada beberapa entri dalam draft. Ada juga hutang entri, insyaAllah akan saya tulis juga walaupun lambat.
  3. Gembira ramai nak datang sini =)
  4. Gambar konvokesyen setahun yang lepas. Eh di sini kalau selesai pre-klinikal ada konvokesyen. Nanti dah selesai semua pun ada satu lagi konvo. Saje letak supaya bersemangat.

Saturday, November 6, 2010

Untuk Kak Ana

Assalamualaikum wbt

Akhirnya entri ini dapat saya tulis. Berjanji dengan Kak Ana semalam tapi apakan daya internet tidak bisa disambung pula. Kak Ana ini adalah rakan sekolah lama satu batch dengan saya waktu sekolah di Klang dahulu. Kak Ana satu tahun di atas saya umurnya sebab itu saya panggil Kak Ana :)

Kali terakhir jumpa Kak Ana masa balik Malaysia bulan Julai haritu. Itupun waktu di lapangan terbang di Kelantan, tapi kami tak bertegur sapa. Hanya melihat dari jauh sahaja sambil berfikir, "Eh macam kenal". "Tapi betul ke?". Sampai ke sudah akhirnya kami tak bertegur sapa.

Waktu di ruang menunggu niat hati kalaulah nanti Kak Ana dekat dengan saya waktu beratur nak tegur. Tapi Kak Ana tempah 'hot seat', jadi dia diutamakan naik dahulu. Sewaktu di dalam pesawat saya lihat Kak Ana sudah duduk dan sedang buka buku bersedia untuk membaca. Muka serius. Sudah tak berani nak tegur. Tiba di LCCT sewaktu di tempat menunggu bagasi saya lihat sekeliling mungkin ada Kak Ana, tapi dah tak ada. Dalam hati, "Orang lain kot, tak mungkin dia."

Sampai sahaja di Bandung saya menulis status di FB, "Alhamdulillah selamat sampai di Bandung". Tiba-tiba sahaja dapat mesej di kotak mesej. 

Hye Tasha
*Kak Ana July 19 at 12:56am  
Assalamualaikum.....Tasha....sy rasa..kita naik flight yg sama td! sy nk tegur...tp...senyum tak jadi...adoiyaa...masih ingatkah sy?hehe... 
*Iman Aisyah July 19 at 12:58am
waalaikumsalam.....saya pun rasa dah..duk kelih2 banyak kali jugak..tapi awak pun dok senyum saya pun rasa salah ore doh la..hehe...awak pakai tdg biru kan td?kerja dah ke? 

Selepas itu kami pun chat panjang di ruangan chat dan juga YM. Kisah lucu betul. Dalam banyak-banyak perbualan kami seperti biasa saya sengaja buat soalan cepu emas,
Saya : Sorang je ke Kak?
Kak Ana : Aah tu yang sedih suami dengan anak tak balik sekali.
Saya : Oh akak kawen tak btau.
Kak Ana : Eh mana ada dah kawen, belumlah. Buat lawak je.
Saya : Oh yeke. Saya pun belum kawen.
Kak Ana : Tau sebab baca kat blog awak.
Saya : Aiksss? Ada ke entri saya kat blog macam yang cakap saya belum kawen?
Kak Ana : Kak suka baca blog awak dengan Sarah. Tapi silent reader, sebab tu tau perkembangan.
Saya : Oiccc. Peminat blog saya secara senyap ye :)
Baru-baru ini dalam pada sibuk2 saya sempat juga buka invitation dalam FB. Biasalah suka lihat siapa yang akan berkahwin. Eh eh. Kak Ana. Senyap2 Kak Ana jemput. Semalam baru berkesempatan bertanya Kak Ana secara lengkap dan menemuramah Kak Ana. Terima kasih cerita Kak Ana yang best! Boleh buat novel satu. Hehe. Semoga dipermudahkan semuanya Akak. Nanti jumpa akak insyaAllah saya tegur dulu, tapi lepas ni dah ada Puan dah. 

**Nota:
*Nama di atas yang ada star adalah bukan nama sebenar di FB :)

Thursday, November 4, 2010

Beautiful Pictures!




At first glance, it looks like a giant child armed with a box of crayons has been set loose upon the landscape.

Vivid stripes of purple, yellow, red, pink, orange and green make up a glorious technicolour patchwork.

Yet far from being a child's sketchbook, this is, in fact, the northern Netherlands in the middle of the tulip season.


Source:
**Notes:
  1. I always came across photos of my friends who study oversea, I mean the country where there are Tulips, I felt envy with them =) I wish to have photos with the tulips. The real one not fake!
  2. Tulips are very beautiful. Dont you think so?
  3. Ok ok I have finished my works and that's why I am writing about the flower, not writing actually but just collecting them from the web. 
  4. InsyaAllah ada rezeki bolehlah ke sana. Masa sekarang belajar rajin2 dan fokus apa yang di hadapan.
  5. Alhamdulillah a beautiful morning =)

Tuesday, November 2, 2010

Bercuti di Bandung : Kawah Putih

Assalamualaikum wbt dan salam ceria.

Sudah lama tak ada entri bergambar, jadi harini kita tengok gambar Kawah Putih, ini adalah sisa dari gunung berapi yang dah tak aktif lagi. Enjoy!

Macam pantai pun ada kan?
Sebenarnya kalau tengok di sekeliling sebenarnya di kelilingi oleh bukit2 yang tinggi
Cantik kan ^_^
Hafizi, saya dan Tho/Tahirah
Jejaka melayu terakhir. Hahaha
Ok. Sudah mulai berkabut. Sangat sejuk ok.
Husna sangat sejuk. Penuh gaya adik Tho yang comel ni =)
Husna kata dia ada tanduk rusa yang panjang =D
Cerah kembali suasana
Kabut sudah mulai berkurang
Kami pun dah penat, masa untuk pulang. Jom!
**Nota:
  1. Entri ini untuk orang yang sedang sibuk bekerja=) Tengoklah gambar ni dulu sebelum datang sini. Cantik kan? Nanti saya upload gambar tempat lain pulak lagi ya. Ni baru satu tempat.
  2. Kita lupakan isu entri Kelantan di bawah. Hot juga nampak gayanya. Hehe. Peace=D Rileks. Cool.
  3. Gambar kat atas masa Tho/Tahirah datang sini bersama mak dan adik Husna sebelum ke Jogja untuk berwisuda(konvokesyen). It was a great time!
  4. Saya dah banyak kali pergi ke Kawah Putih ini tapi tak penah jemu. Best dan sangat cantik pemandangan di sana.