Monday, December 27, 2010

Amanah

Assalamualaikum wbt

Apa khabar? Bagaimana kita di pengakhiran tahun masihi ini?

Alhamdulillah saya sihat dan masih diberi peluang oleh-Nya berada di bumi wali songo ini untuk menghabiskan pengajian dalam Tibb.

Minggu ini sudah masuk minggu ke 5 di bahagian Bedah(surgery). Cepatnya setelah penat dan stress, dan sekarang kembali seperti biasa :) Betul kan? Hard times never last forever.

Harini hari pertama di subdivisi Urologi(urology). Jam 5 am dah kena ada di wad. Hari masih gelap di sini. Lebih kurang jam 4 am di sini subuh sudah masuk. Jadinya selepas subuh ada 1 jam untuk bersiap campur dengan sarapan pagi(selalunya pagi sangat jarang dapat ada selera makan ditambah kena bergegas). 

Sampai di wad sudah ada residen(saya ketua untuk subdivisi kalini jadi kena awal dan tepat waktu). Sebelum masuk urologi sudah dengar mereka kata residen urologi baik-baik belaka. Saya setuju! Mbak yang menjadi sekretari di bagian sekretariat juga sangat baik, lembut hati saya sebab buka sahaja pintu nak lapor sudah tersenyum. Terlupa tentang subdivisi sebelumnya yang berbeza sekali.

Selesai follow-up sekitar jam 6 am. Tunggu residen ramai2 datang untuk ward round . Lebih kurang jam 6.50 am turun dari tingkat 4 wad dan terus ke Ruang Kuliah untuk morning report yang panjang juga sebab kasus yang dibahas meliputi kasus sepanjang hujung minggu. Duduk di sebelah Siti(housemate saya). Sambung cerita tentang amanah dan perasaan yang tidak best. Di akhir cerita kita mendapat pengajaran dan pengalaman. Kan Siti? Amanah yang kita pegang kita laksanakan dengan baik. Semoga apa2 yang tidak baik biar Allah swt sahaja yang balas.

Selesai morning report ke poliklinik urologi. Banyak tengok patients dan penyakit harini :) Sangat best! Berehat jam 12 pm selama 1 jam. Masuk poliklinik lagi dan discuss dengan Dr Vijay (spesialis yang membimbing kami) dan sambung dengn residen. Sampailah lebih kurang jam 3 lebih dan pulang.

**Amanah dalam kehidupan ini banyak. Dari sekecil perkara kepada sebesar perkara. Semuanya tanggungjawab kita kena laksanakan dengan baik. Lagi2 berada dalam dunia Tibb ini memang penat dan kerjanya tak terduga jadi kalau berkira2 sangat dengan kerja memang tak akan ke mana. Apa kata kita buat yang terbaik setiap amanah yang ada mesti semuanya lancar dan tenang dan senang :) InsyaAllah. 

**Nota saya : Chayyokk untuk saya dan Siti ! Kita kena buat yang terbaik dalam bedah dan buat sehabis baik :) Semangak! Jange putuh aso.

2 comments:

CikguZue said...

salam ziarah,
semoga berjaya di ruang Bedah...hehe...

Iman Aisyah said...

cikgu zue, salam. terima kasih sudi berziarah. terima kasih. InsyaAllah :)