Tuesday, December 28, 2010

BERTUAH

Assalamualaikum wbt

Hari ini tiba2 rasa bertuah sebab belajar di sini :) Sudah tahun akhir baru rasa bertuah. Dah rasa bertuah dulu tapi hari ini dan semenjak akhir2 ini rasa semakin bertuah. Bertuah saya rasa boleh tukar kepada rasa yang lebih baik iaitu bersyukur. Ya bersyukur! Rasa bersyukur sebab belajar di sini dan rasa banyak dapat belajar di sini.

Rasa bertuah sebab kat RSHS (rumah sakit hassan sadikin) ini dapat belajar dan lihat banyak penyakit. Kebanyakan penyakit yang belajar secara teori sewaktu di zaman pre-klinikal semua boleh lihat di sini. Seronok dapat jumpa keluarga pesakit dan buat History Taking. Dapat asah skill komunikasi untuk lebih baik selain dapat ilmu Tibb (medical).

Sewaktu masuk bedah (surgery) sekarang dapat buat banyak skills. Mengasah kemahiran cucuk orang, ambil darah, pasang catheter, ambil ubat dan bagi pesakit dan paling penting dapat belajar menjahit (jahit kepala orang lagi-seram bunyinya. iskh iskh). Mempelajari seni menjahit dan latihan menjahit. Alhamdulillah semakin minat menjahit (tak berapa minat jahit baju selama ini).

Selain pelajaran perubatan, yang paling berharga adalah dapat latihan untuk sabar dengan banyak! Sabar dengan semua perkara dan juga dalam semua keadaan. Alhamdulillah banyak dapat pengajaran selama di RSHS ini. 

Belajar di sini (negara jiran malaysia), memang tak seindah di negara sendiri, tapi yang paling penting dapat banyak pengalaman dan ilmu. Kalau nak cerita pengalaman di sini berhari2 pun tak habis. Cukuplah tulisan ini pada kali ini :)

Pagi tadi

Hari ini jadual saya di wad kanak2 di lantai 2 (tingkat 2). Saya seorang sahaja ke sana, teman2 yang lain di lantai 3 dan 4 kerana di sana lebih banyak pesakit. Bahagian urologi di wad kanak2 hanya ada 4 pesakit. Rasa sangat gembira sebab dapat jumpa baby dan kanak2 yang comel sungguh! Rasa tenang jiwa lihat wajah mereka. Sempat jugaklah saya cubit pipi salah seorang dari mereka. (rindu iman pulak!)

Hari berakhir di RSHS dengan makan red noodles jam 4 pm. Sengaja selesaikan makan malam dan solat asar di RSHS supaya pulang boleh selesaikan kerja lain. Red noodles lebih kurang macam mi bandung. Sangat suka makan mi bandung. Di sini walaupun di bandung tapi tak ada mi bandung -__-"

**Nota saya:
  1. Merancang untuk menulis setiap hari sehingga tahun depan. 
  2. 7 hari mencari cinta. InsyaAllah (dihitung mulai 23/12) :)
  3. Syukur dan sabar sungguhlah di akhirnya memang manis! Cubalah!

No comments: