Thursday, December 23, 2010

"Enti yang tak nak"

Assalamualaikum wbt.

Perbualan dengan bekas pendidik (murabbi) dari sekolah di Klang (bumi waqafan) membuatkan saya terkesan dan berfikir.

Ustaz : Salam. Kaifa halluki Ya thobeebah?

Ana : Salam. Ustaz, ana bikhoir Alhamdulillah. Kaifa halluka Ya ustaz? Ustaz masih ingat saya budak nakal zaman sekolah dulu?

Ustaz : Ingat. Nakal sikit je. 

Ana : Alhamdulillah saya banyak belajar dari KI dulu, dan datang sini sahabat2 dari KI memang sentiasa ada mengajak ke arah kebaikan. 

Terus saya bercerita tentang 'geng2' zaman sekolah di Klang dahulu.

Ana : Ustaz masih ingat teman baik saya? NH (singkatan nama dia). Dia dah nikah dan dia dengan suaminya banyak berubah. Suaminya ikut T(singkatan lagi :) Dia pun sama ikut suami dia dalam T. Ana pun penah sekali ikut taklim T. Sungguh zuhud sekali mereka.

Ustaz : Oh dia yang ada sepupu tu ya? Bagaimana sepupu dia?

Ana : Ya betullah tu. Tapi ana rapat dan still kontek dengan dia saja. Sepupu dia pun dah nikah dengan dak 5/8 dulu. M(singkatan lagi:) pun dah nikah dengan orang lain. Semua dah nikah tinggal saya je belum ustaz.

Ustaz : Bagus dah nikah semua. (ustaz meneruskan ayat seterusnya)... Enti tu belum nikah sebab "Enti yang tak nak" 

Erkkk. Terdiam saya dengan ayat ustaz tersebut.

Terus berfikir kisah2 lepas dan soalan seterusnya kepada ustaz adalah,

Ana : ustaz nak tanya kalo kita tolak risikan orang takpa ke? ana takut juga kdg2.

Ustaz : kalau dia tak ok, takpe.

Ana : bukan sekali.

Ustaz : kalau ok, tp kita tolak sebab yg tak munasabah,,tak berapa kena.

Perbualan seterusnya dilanjutkan dengan perkara lain. Perbualan di pagi hari itu membuatkan saya terfikir tentang apa yang saya dah lalui. Memang ayat yang ustaz bagi kena sungguh dengan saya. Menusuk kalbu! 

**Nota saya: Teringat satu hadis tersebut yang saya sudah lupa matannya. Isinya masih ingat. Nanti dah jumpa saya letak di sini ya. Itu saja perbualan yang akan saya fikirkan dalam lagi. Saya menolak bukan bermakna anda ada kekurangan tapi mungkin kekurangan ada di pihak saya. InsyaAllah saya doakan yang terbaik. Semoga Allah swt berkati dan redhai usaha kita. 

4 comments:

Jacknaim said...

hehehe.. wah ramai nye peminat akak... tp kena reject. :-).. biasalah. kawen bukan main2 kan.. xkan la nak mudah2 terima mcm tu je...

Iman Aisyah said...

Iskh iskh bukan peminat dan bukan akak rejectlah. Bukan pada masanya waktu itu.

Ya ya betul kawen bukan perkara main-main :)

pali said...

"menolak bukan bermakna anda ada kekurangan tapi mungkin kekurangan itu ada di pihak saya".

hurm.. secara default, yang bujang sememangnya penuh dengan flaws.

takde orang yang mampu hidup sendiri menjadi perfectionist,kerana itu bukan sunnahnya.

bertatihlah satu persatu, semoga berjumpa dengan jejaka yang benar, dan mampu berkata,

YOU COMPLETE ME- :D

alone forever will never be perfect.

Iman Aisyah said...

apabila yang berpengalaman dan sudah berpasangan berbicara memang menusuk terus!

makasih!

insyaAllah semoga Allah SWT permudahkan.

Salam buat kakak :)