Monday, November 29, 2010

Selesai THT masuk BEDAH

Assalamualaikum wbt

Lama sudah tidak menulis di sini. Sebenarnya ada yang membuatkan niat saya terbantut. Talian internet yang kadang2 tidak lancar dan juga laptop lama ni yang membuat hal, sudah terlalu lamakah laptop. Eh laptop ni memang sudah lama. Kena beli  baru ni. Jom beli sekarang. Macam nak beli sayur kat pasar pula gayanya. Hehe. Berangan macam sudah bekerja pula. Minta maaf tersasul pasal laptop pula. Ok ok sekarang cerita mengenai kesibukan beberapa minggu ini. 

THT (telinga hidung tenggorokan)

3 minggu lepas saya rotasi di THT. THT adalah singkatan seperti di atas. Kalau dalam Bahasa Inggerisnya adalah ENT (ear nose throat). Sesekali kita guna bahasa di sini ya. Bila lagi kan nak guna. Tak lama lagi saja di sini. Jadi mari kita manfaatkan masa sekarang dan semua yang ada sekarang. Live life to the fullest! =)

Minggu pertama

THT bermula setelah saya bercuti selama seminggu. Seminggu yang bersemangat untuk masuk ke THT. Sebelum masuk sudah tahu konsulen(specialist yang sudah mengambil subspecialist dan membimbing kami). Ramai yang berkata-kata sebelumnya konsulen tersebut strict. Sangat mementingkan ATTITUDE. Masa masuk awal pagi ada briefing. Dokter tersebut sudah berpesan dan menanyakan kepada kami siapa dari Malaysia. Dalam hati berdebar juga tapi takkan nak mengaku orang sini =D Sebenarnya dokter cuma nak pesan, "Kamu datang jauh2 jangan malukan UNPAD, Indonesia". Dalam kata lain kena belajar rajin2. Ok noted doc! Hal yang kedua adalah dokter  memang sensitif dengan perkara TIDUR dan LAMBAT. Jadi jangan lambat dan jangan sesuka hati tidur semasa kuliah :)

Minggu pertama sudah macam minggu peperiksaan. Maksudnya bagi saya adalah  kalau minggu peperiksaan adalah akan kurang tidur dan tidur sambil bermimpi mengenai penyakit dan kes apa yang akan masuk exam. Jarang kalau di department lain akan kurang tidur sewaktu di minggu pertama =D Hehe. Minggu pertama berjumpa dengan residen yang akan membimbing kami. Oh ya selain konsulen ada juga residen. Selalunya memang sebelum presentasi kasus depan konsulen akan berdiskusi dengan jayanya bersama residen. Terima kasih dok! Hasilnya presentasi kami di hadapan konsulen memuaskan. Alhamdulillah :) 

Minggu kedua dan ketiga

Sudah masuk ke minggu yang oncall back to back pada minggu kedua, tetapi oncall di THT sangatlah bahagia :) Bak kata berpindah tempat tidur sahaja. Kasus yang dilihat hanyalah epistaksis (pendarahan hidung). Itupun pergi ke unit kecemasan secara berjemaah. Santai sahaja! Ada 5 kali oncall semuanya. Di ruangan wad ada beberapa kasus. Masuk minggu ketiga sibuk dengan presentasi kasus yang didapati di poliklinik. Terasa macam terkejar-kejar. Pulang lewat malam (lewat malam bagi sebuah department yang kecil) untuk pulang setelah berkumandang azan maghrib. 7 to 7 juga kadang2. Salah satu sebab juga lama tak tulis blog. Jadi kalau saya tak update blog itu adalah indikasi sibuk. Boleh pulak. Hehe. Sampai rindu nak menulis. Hari khamis saya ujian bertulis yang susah macam nak ambil spesialis sahaja soalannya.  3 jam menulis jawapan. Alhamdulillah dapat jalani THT dengan baik dan dapat belajar banyak dari residen dan spesialis. Suka!

Nota : Keputusan belum keluar lagi untuk department tersebut. Semoga saya dan kawan2 lulus dengan jayanya. Doakan saya doakan saya semoga saya lulus. amin.

Cik Bedah

:) Harini masuk BEDAH ataupun dalam nama inggerisnya adalah SURGERY. 

Menarik dan rasa best macam belajar di IPD (ilmu penyakit dalam), Internal Medicine dahulu. Saya dah tahu kenapa sebabnya saya suka jumpa pesakit dan di sini dan IPD dulu banyak belajar dari pesakit terutama di poliklinik. Eh eh sekejap. Sebelum sebelum ini tidak bertemu pesakitkah? Definisi saya sendiri :)  Peningkan baca. Tak apa tak masuk exam dan baca sambil senyum ( eh tiba2 pasal senyum pulak!) Setiap kali senyum pasti teringat dekat orang yang sentiasa bagi pesanan suruh senyum sokmo. Erkkkk..Pastu bila di bawah stress senyum dan terus rasa OK :)

Harini lihat 3 penyakit  dan jumpa 3 pesakit : Rectal Carcinoma, Cholelitiasis & Inguinal Hernia (ini kasus yang saya kena periksa) Hari pertama sudah kena periksa pesakit yang sakit ini. (memang dalam hati punyalah rasa gelabah sebab campur segan dengan pesakit) tapi dokter sangat memahami sebab  dokter yang buat dulu. Lega!  

Nota : Semoga tetap terus sihat dan semangat sehingga ke hujung. InsyaAllah! Doakan saya. Esok ma, abah dan adik bongsu datang sini. Yeayea! :) Sangat bahagia. Alhamdulillah.

*Kali pertama menulis satu entri lengkap menggunakan google chrome. Mozilla ada masalah tak boleh nak buka new post tak boleh loading. Salah satu sebab juga lambat menulis di sini :)

4 comments:

cherish said...

kalo kat UIA kitorg panggil posting ENT as Easy No Tension...

siyes doc ENT sgt best =)

Iman Aisyah said...

Kakak Tasha pun sama kata kat HUKM pun panggil Easy No Tension :)

Good Luck to Yana! I noticed the pic changed ;)

dr Oen said...

Okay... Semoga ilmunya bermanfaat

Iman Aisyah said...

Doc makasih banyak ilmunya. InsyaAllah semoga bermanfaat juga :)