Thursday, August 12, 2010

Ramadhan di Perantauan

Assalamualaikum wbt

Alhamdulillah hari ini sudah masuk 2 Ramadhan 1431. Bulan yang mulia dan di tunggu-tunggu oleh semua orang Islam di seluruh dunia yang mengetahui betapa banyak mutiara dan keberkahan di dalam bulan ini. Alhamdulillh sekali lagi sebab Allah swt masih memberi kesempatan kepada saya dan kita semua yang sedang membaca entri ini kesempatan untuk bertemu kembali dengan Ramadhan. Alhamdulillah juga sebab Allah swt memberi kesihatan yang baik buat saya dan kita semua. Jadi amalan kita pada bulan yang penuh rahmat dan keampunan ini bagaimana? Ada perubahan dalam amalan-amalan sehari-hari yang kita lakukan? Target Ramadhan kita kali ini bagaimana? Sudah tercapaikah target Ramadhan yang lepas?

Sebenarnya soalan-soalan di atas adalah untuk diri saya sendiri juga. Mari kita sama-sama bermuhasabah untuk Ramadhan kali ini. Alhamdulillah saya sudah setkan target saya pada Ramadhan tahun ini. Ada target tahun lepas yang belum tercapai akan saya cuba capai pada tahun ini. InsyaAllah semoga kita terus bersemangat.

Kalau tahun lepas sebulan penuh dan raya saya ada di kampung halaman tercinta, Malaysia. Tahun ini pula saya berpuasa di Bandung. Pertama kali berpuasa sebagai seorang Clinical-Intern di Hospital. Penat ke? Ermm..biasa-biasa saja, tidaklah sepenat Housemen (HO) mungkin (suka hati saja saya ini). Padahal nanti saya pun akan pulang ke Malaysia juga. Bagi saya pengalaman ini sangatlah berharga dan sungguh indah. Kalau dibaca sejarah dahulu di zaman Nabi saw dan para sahabat, mereka pergi berperang dalam bulan Ramadhan. Dan saya di sini hanya ke hospital itupun dengan menaiki angkut. Jadi tak usah nak merasa penat dan merungut!

Malam sebelum 1 Ramadhan saya oncall di wad bersalin. Mencabar kan? Pada mulanya macam-macam ada dalam fikiran saya. Macam mana nak bersahur? macam mana nak itu dan ini dan macam-macam lagi yang tak patut difikirkan. Alhamdulillah akhirnya saya selamat berpuasa. Saya bersahur di rumah bersama adik lelaki saya. Oh ya, Hafizi belajar di Bandung juga. Saya kembali lagi ke hospital setelah bersahur lebih kurang jam 4 am. Subuh masuk lebih kurang jam 4.30 am di sini. Jam 5.30 am saya pulang ke rumah kembali dan bersiap-siap untuk ke hospital lagi untuk buat case presentation Morning Report pada jam 7 am.

Melangkah kaki ke luar rumah untuk ke hospital kembali hati rasa sungguh tenang dan gembira. Saya pun tak tahu kenapa. Mungkin kerana bulan Ramadhan Al-Mubarak itu sendiri. ALHAMDULILLAH.

Saya teringat kembali suatu perkara pada bulan Ramadhan tahun lepas. Saya tak tahu apa motif dia menipu saya dengan terang-terang menipu atau mengatakan hal tidak benar. Dunia ini sungguh kecil, Allah swt tunjukkan saya kebenaran. Singkap sesuatu. Waktu saya tahu dia menipu saya sedih dan saya tahu tak elok pada bulan Ramadhan yang mulia saya sedihkan perkara yang tak jelas dan membuang masa. Pada tahun ini, kerana dunia ini kecil, bekas teman baik kepada pasangannya dipertemukan dengan saya. Bekas teman baik kepada pasangannya berasal dari negeri yang sama dengan saya. Dia menceritakan semuanya dan betapa saya ketika itu merasakan mereka pasangan yang sama-sama padan. Allah swt buat sesuatu itu ada hikmahnya. Syukur sangat-sangat sebab saya ditemukan dengan sebuah kebenaran. Itulah dia hampir menipu semuanya, saya ini percaya pula. Tapi Allah swt itu sentiasa ada. Dunia ini kecil sahaja. Dia juga pernah berkali-kali meminta maaf bersungguh-sungguh. Menghantar mesej dan emel yang tidak perlu. Jadi saya diamkan saja tanpa satu emel maaf dia saya balas. Sangat bersungguh dia meminta maaf dan tampak sekali dia rasa bersalah. Saya pula berdiam diri saja. Sekarang saya maafkan dia, kerana saya juga seorang manusia biasa. Sedangkan Allah swt juga Maha Pemaaf siapalah saya untuk tidak memaafkan sesama manusia. Perhitungan seterusnya adalah antara dia dan Allah swt. Jangan lagi buat begitu kerana hidup ini kita tak pernah selamat dengan menipu orang lain. Mungkin bukan hari ini tapi hari esok tak siapa tahu, kebenaran akan tersingkap juga.

Itu saja untuk kali ini.

Semoga kedatangan Ramadhan kali ini kita bersihkan sebersih-bersihnya hati kita. InsyaAllah.

Berdoa banyak-banyak dan mohonlah keampunan sebanyak-banyaknya.

Sangat gembira dan tenang dengan Ramadhan kali ini.

{Iman Aisyah is still in OBGYN department}

No comments: