Sunday, August 1, 2010

LAKUKAN DENGAN HATI


Assalamualaikum wbt

Masa minggu lepas pertama kali saya di OBGYN, saya dan kawan2 yang lain ikut pembentangan kes oleh residen. Pembentangan tersebut adalah mengenai kes-kes yang dianggap lain dari yang kebiasaan dan jarang2 dapat ditemukan. 2 orang residen yang membentangkan kes pada hari tersebut dan mereka membentangkan menggunakan slide show.

Pada akhir pembentangan doktor spesialist, kalau di sini dipanggil konsulen akan memberikan komen ataupun akan memberikan pertanyaan. Saya tertarik dengan komen salah seorang dokter konsulen,

"Selepas ini kamu harus lakukan slide dengan hati ya"..merujuk kepada slide salah seorang residen yang baru selesai melakukan prensentation.

Pada saya slide residen tersebut mungkin tulisan kecil dan warna yang digunakan pun tak berapa nak nampak.

LAKUKAN DENGAN HATI

Ayat di atas sangat menarik hati saya. Pernah tak kita fikir balik apa yang kita lakukan selama ini? Pekerjaan kita seharian? Adakah sudah kita melakukan dengan hati atau sekadar melepas batuk di tangga atau kerana terpaksa dan sambil merungut2?

Nauzubillah min zalik. Semoga dalam kita melakukan pekerjaan sehari-hari kita dijauhkan dari sifat yang sekadar melepas batuk di tangga ataupun kerana terpaksa ataupun sambil merungut.

Tak kiralah walau apa pun yang kita lakukan. Menolong membasuh pinggan di dapur kepada menolong pesakit di hospital dan juga paling penting dalam melakukan IBADAH WAJIB sehari-hari.

Peringatan untuk diri saya juga.

Obgyn sangat memerlukan kesabaran. Menolong dua nyawa ibu dan anak. Semoga saya dapat membantu para ibu dalam melahirkan bakal pejuang Islam. InsyaAllah.

Jaga hati dan cubalah untuk ikhlas dalam melakukan sesuatu perkara. Terlebih atau terkurang kita anggap ianya ibadah.

Bersangka baik kepada semua orang. Walaupun orang-orang tersebut mempunyai niat jahat atau berbuat tidak baik kepada kita biarlah Allah swt ada untuk melindungi kita. Biarlah Allah swt sahaja yang membuat perhitungan dengan mereka. Tak rugi buat baik! Prinsip saya sekarang:)

No comments: