Wednesday, July 28, 2010

Obstetrics & Gynaecology

Assalamualaikum wbt

Bandung sekarang dah masuk musim winter. Sejuk betul sekarang ni lebih2 lagi pada waktu pagi dan malam2. Aikss..mesti berkerut2 orang baca ni sejak bila pulak ye Bandung ada musim winter?hehe. Berlebihan pula saya mendefinisi keadaan sejuk sekarang, memang sejuk tapi taklah sampai kepada winter nama pun negara khatulistiwa. Lebih kurang macam Cameron atau Genting Highland saja sejuknya. Ditambah sejuk sebab musim hujan juga. Alhamdulillah=)

Sudah masuk minggu kedua saya di rotasi Obstetrics & Gynecology(O&G) . Tajuk kat atas macam saya nak cerita pasal O&G sahaja. Kali ni saya update sebentar saja. InsyaAllah ada masa nanti saya akan bercerita tentang apa yang saya belajar dan saya juga akan berkongsi tentang pengalaman pertama kali membantu persalinan. Sungguh hati tersentuh melihatkan para ibu melahirkan anak yang comel. Comel sungguh bayi ni! Sekarang ni semua penyakit yang saya belajar adalah berkaitan dengan wanita dan pesakitnya juga semuanya adalah wanita. Kalau obstetrics iaitu yang berkaitan kehamilan, 2 nyawa yang perlu ditangani.

Dah lama cuti susah betul nak back on the track. Hati masih di Malaysia tapi jasad sudah di sini. Masih terngiang2 suara anak2 saudara saya yang comel belaka. Petah sungguh Iman sekarang. Adik Iman, Muhammad Danish Ikram juga sangatlah comel. Rasa nak cubit2 ja pipi diorang(marah Along kalo baca ni=) Cepat betul masa berlalu dah ada adik Iman.

Sedikit-sedikit nanti lama-lama jadi bukit. Pernah dengar tak peribahasa ni? Itulah yang saya cuba membiasakan kembali untuk belajar dengan gigih dan membiasakan untuk oncall dan juga keadaan hospital yang hectic. Susah juga ya kalau dah cuti lama2 ni. Sebelum balik saya dah berjanji yang saya akan belajar bukan kerana untuk lulus lagi ataupun belajar bukan kerana untuk exam sahaja.

Saya belajar kerana saya ingin menimba sebanyak ilmu yang mungkin. Sebelum saya diberi tanggungjawab sendiri nanti di Malaysia, saya kena pastikan saya benar-benar sudah bersedia untuk merawat pesakit. Saya ingin menjadikan pekerjaan saya nanti sebagai satu ibadah. Saya ingin membantu orang dengan pekerjaan saya nanti. InsyaAllah.

Tak lama lagi saya berada di sini. Bumi walisongo yang banyak mengajar saya tentang kehidupan. Berada jauh dari keluarga sudah hampir 5 tahun. Inilah pengorbanan demi menuntut ilmu. Tak akan saya sia-siakan harapan keluarga dan tuntutan agama. Saya banyak mengenal erti kehidupan dan juga perubahan di sini.

Nota:

1) Hafizi akan sampai lebih kurang jam 9 lebih nanti. Gembiranya akan ada keluarga di sini! Senanglah saya nak kemana-mana nanti sudah ada yang akan jadi peneman. Semoga dipermudahkan perjalanan menuntut ilmu adik!

2) Berusaha dan terus berusaha untuk berubah ke arah kebaikan. Kalau bukan sekarang, bila lagi?

3) Tahniah kepada sahabat-sahabat yang sudah bertunang dan ada juga yang baru dapat baby. Comel sungguh baby diorang. Bila saya nak ada baby ni? habeslah kalau ma dan abah baca ni. hehe

2 comments:

Amanina said...

salam sis! best of Allah..
smoga sntiasa dalam redha Allah ye. :D

Iman Aisyah said...

salam nina=)

Thanks. awak juga semoga sentiasa dalam redha-Nya. amin.

Good luck in ur a-level sis!