Saturday, October 8, 2011

Tinggal 3 Minggu

Assalamualaikum wbt,

Tinggal 3 minggu lagi untuk magang selesai. Magang adalah praktikal di Rumah Sakit Daerah dan juga Puskesmas(klinik kesihatan). Cepatnya masa berlalu. Tak sangka tinggal 3 minggu lagi dan selesailah semua urusan berkaitan menjadi pelajar.

Eleh orang lain dah lama kerja! (monolog sendiri dan suara yang tidak enak). Pernah pertama kali datang ke sini  seorang kawan yang datang awal setahun, sebabnya dia ikut matriks yang setahun dan saya ikut A-Level 2 tahun.

"awak tak rasa rugi ke? lambat?" kawan tanya.

"tak pun, lagipun semua ditanggung, saya datang sini belajar je" saya jawab senyap-senyaplah. 

Rugi? Alhamdulillah setakat ini tak pernah menyesal lagi dengan jalan yang saya pilih sekarang, walaupun saya tahu saya lambat. Ok, isi entri kali ini bukan mengenai lambat. Entri seterusnya akan bertajuk, Lambat.

Sekarang saya di rotasi Ilmu Penyakit Dalam di Rumah Sakit Umum Cibabat, Cimahi. Seronok sebab sebelum ini di Puskesmas hanya buat laporan dan sungguh banyak masa lapang. Memang jiwa saya dengan pesakit, maksud saya kalau buat specialist nanti insyaAllah saya mesti akan pilih klinikal. InsyaAllah.

Minggu pertama di Rumah Sakit setelah lama tak jumpa pesakit, hari kedua saya kena Common Cold. Memang tak larat, body aches, dan rasa nak tidur satu hari. Minggu ni saya ambil cuti khamis dan petang jumaat baru masuk untuk shift pukul 2 pm - 9pm. Seronok oncall, macam drama kat TV. Hehe. Lelebih pulak.

Harini saya masuk  lebih kurang jam 6 lebih pagi terus kena follow up 8 pesakit sebab 3 lagi ahli group ada ujian kompetensi dokter indonesia(UKDI). Jadi tinggal saya dan seorang lagi kawan dari Mesia yang tak ikut ujian tersebut kena cover patients mereka. Saya rilex je! Alhamdulillah setel sebelum pukul 8 am.

Harini sebelum jumpa para pesakit saya pakai masker(jarang pakai tapi sebab saya pun masih batuk kena pakai). Selepas kami follow up patients akan ada visit bersama dokter spesialis, sesi bertanya jawab secara spontan. Hehe. Time tu jugak kena jawab soalan dia, bukan masalah kena tolak markah ke apa tapi kalau boleh jawab memang rasa bersemangat. Kesimpulannya, untuk berjaya dalam sesi tanya jawab secara spontan sambil berjalan cepat kena banyak studi Cik Natasha. 

Selesai sesi visit pesakit bersama dokter spesialis, dr yang baik hati pun cakap, 

"harini ngak usah ada bimbingan"

"yey!"

2 jam kemudian saya sudah di rumah. Dalam jam 10 am. 

Nota saya:

  • Hujung minggu ni kena buat resume untuk interview bekerja. eh bekerja? hehe :)
  • Hujung minggu yang lega :) Betul kan?
  • Hujung minggu yang kena berusaha supaya badan sihat dan kuat tanpa batuk sebelum minggu depan tiba. Doakan saya!
  • Saya janji dalam bulan oktober tiap-tiap hari nak menulis tapi itulah saya hanya merancang, DIA yang menentukan. InsyaAllah lepas ini akan ada entri baru sokmo.

2 comments:

Fz27 said...

moga berjaya dalam apa yang diceburi :)

Iman Aisyah said...

Thanks! InsyaAllah.