Monday, August 24, 2009

MADRASAH RAMADHAN

Assalamualaikum wbt...

Alhamdulillah harini dah masuk hari ke-3 dalam bulan Ramadhan Al-Mubarak ini. Mungkin belum terlambat lagi untuk saya ucapkan SALAM RAMADHAN kepada semua muslimin dan muslimat.

Sudah lama saya tak 'update' blog ini. Dah ada yang tanya2 dah;) Sebenarnya pada 12 Ogos yang lepas saya ke Bandung untuk menghadiri Majlis Konvokesyen pada 14 Ogos. 15 Ogos saya terus ambil flite pagi2 lagi untuk pulang ke Malaysia. Sampai saja ke Malaysia saya terus ke Bangi dahulu, rumah Aimi(thanx Aimi). Tengahari sedikit, kami(satu kereta) bertolak ke Tampin untuk menghadiri Kenduri walimah Ida NurKamilia, housemate saya di Jatinangor. Rancangan asal setelah dari Tampin terus ke rumah Nurul di Bangi sebab tak sabar2 nak jumpa Nurul, bestfren since childhood time in kisas(^_~) tapi hajat tak kesampaian. Jadi kami bertemu esoknya, hari Ahad dan kami(saya, nurul, KB dan zauj nurul dan KB) ke rumah kenalan nurul untuk Taklim ataupun Bayan..Nanti saya ceritakan lagi pasal taklim yang saya hadiri ini pada entry lain..InsyaAllah..Alhamdulillah Allah hantar saya ke sana=) kebetulan pada saya, tapi memang perancangan Dia yang Maha Kuasa..Alhamdulillah~

Alhamdulillah~
Ramadhan kali ini saya akan berada di rumah sehinggalah tanggal 4 Oktober. Lamakan saya cuti? Saya sudah mula bercuti sejak awal Julai lagi. Alhamdulillah Allah SWT kabulkan permintaan saya untuk berpuasa di rumah dan menyambut lebaran bersama keluarga tercinta. Sebenarnya sejak habis saja pra-klinikal haritu saya memang tak berharap sangat untuk dapat cuti Hari Raya, sebab dengar2 dari senior2 yang dah masuk klinikal memang susah nak dapat cuti, tapi Alhamdulillah kami bukan setakat dapat cuti Hari Raya tapi sebulan berpuasa di rumah. Dulu saya selalu berangan2 nak puasa sebulan di rumah macam zaman kanak2 dulu. Sejak bersekolah dan merantau jauh ini memang kalau pulang bercuti hari raya pun seminggu saja. Alhamdulillah~Allah SWT tunaikan hajat saya. Memang seronok dapat puasa di kampung halaman ini. Rasa bahagia dan tenang dan yang penting tanpa kesibukan nak kelas atau hospital(~_^)!

Ramadhan di kampung halaman memang sangatlah jauh bezanya di perantauan. Sedih dah kelakar teringat semasa saya menjalani ibadah puasa di Bandung. Masak sendiri dan buka puasa dengan teman2 serumah, selesai berbuka terus ke Masjid Ibnu Sina yang berdekatan rumah, Solat Tarawikh di sana berbeza dengan di sini. Lagi best kat sini sebab ada moreh.=)

Bersahur bersama2 keluarga dan mengambil keberkatan sahur itu sangatlah bahagia dan nikmat pada saya, walaupun di rumah hanya ada saya, Hafizi dan Najeeha, Mak serta Abah, dan juga bibi'. Along dan Nabila dah balik ke Penang. Nabila pulang sebab dah habis cuti dan Along pula ke rumah Abang Long. Petang ni Along akan pulang ke sini!

Di rumah, aktiviti saya kalau tak membaca dan menonton TV mungkin tolong2 sedikit kemas2 rumah, tapi itu pun dah ada orang buat, tapi itu sebelum Ramadhan. Dalam Ramadhan ini saya berazam nak tambahkan amalan2 ibadah, bacaan Al-Quran Al-Karim, banyakkan doa dan nak banyak2 buat kebaikan lagi..InsyaAllah~

Berbuka puasa di rumah, kadang2 tu mak kata tak masak apa2 pun harini tapi dekat2 nak berbuka mesti penuh lauk sebabnya, amalan di kampung mesti ada yang bertukar2 hidangan. Saya tinggal satu kampung dengan nenek dan makcik jadi merekalah orang2 yang akan bagi lauk2 tambahan yang best2.

Alhamdulillah selesai berbuka, kami satu keluarga akan ke surau kampung untuk menunaikan tarawikh. Kadang2 adik kata penatlah Angah nak pergi, tapi saya pasti akan kata, cuba kita fikir ada tak dalam bulan2 lain ramai orang akan ke surau untuk menunaikan solat sunat?tak ada kan?jadi masa ni laa kita nak kena rebut fadhilat ramadhan sambil saya akan tunjuk buku Fadhilat Amal kepunyaan Abah...dan banyaklaa lagi akan saya sampaikan kepada adik sehingga adik akan kata.."Baiklah ustazah"!(~_^)! Menjadikan?hehe. Kadang2 saya kata kepada Hafizi,
"Jomlah teman Angah solat Tarawikh!"..Hafizi akan balas.."Iskhh ingat nanti orang semayang sebelah dia ke nak teman2" hehe..tergelak saya dibuatnya, padahal masatu mak, abah dan bibi' pergi sama.

Selesai tarawikh pasti ada moreh yang bukannya ringan2 tapi berat juga..Hari pertama bihun goreng dan semalam bubur kacang. Saya ni bukannya jenis boleh makan banyak2, selesai berbuka puasa pun saya dah rasa sangat kenyang, tapi makcik2 yang ada di surau mesti 'paksa' saya makan. Malam ni saya rasa saya akan cuba duduk2 dan ambil sedikit saja moreh dan cuba makan.(^_~)!

Baru nak masuk 3 hari dah panjang lebar cerita saya. hehe. Saya rasa setakat ini dahulu. InsyaAllah nanti saya sambung lagi.

Muslimin dan muslimat semua marilah kita bersama2 dalam bulan Ramadhan ini berlumba2 melakukan amalan!kita tingkatkan ibadah dan bacaan Al-Quran kita~banyak2kan berdoa!(^_~)!

**nota:
1)SALAM RAMADHAN untuk semua! Semoga Ramadhan kalini membawa perubahan kepada kita..Ameen.

2)AhliahHaikal dan Haikal, selamat menunaikan puasa dan best of LUCK, mesti tak sabar2 nak tunggu baby!

3)Dee, Amy, Ninie dan Intan SALAM RAMADHAN..Dee:doakan banyak!semoga dipermudahkan semuanya!Ameen.





2 comments:

upin_ipin said...

aaargh..jelesnye pose kat umah.

ummujannah said...

Alhamdulillah~dapat pose kat umah~kalo ada lalu depan umah jemputlaa berbuka pose kat umah(^_^)!

p/s:tak baik jeles2..aku xdak apa2 pon..hehe(ayat2 down to earth)