Friday, April 22, 2011

Alwaqtu 'ilaj



Masa itu mengubat :)

Sekarang aku mampu tersenyum menyelak kembali lembaran cerita dahulu. Kadang-kadang aku juga cuba memberitahu orang lain bahawa jangan jadi lemah! Jadilah seorang yang kuat.

Tiba-tiba aku rasa nak cerita tentang waktu yang mengubat. Kalau dulu masa kau buat perkara tersebut, aku menangis bengkak mata merah sampai aku rasa aku tak mungkin sampai di mana tempat aku berada sekarang. Kau pula punya banyak alasan dan cerita yang kau kata itu sebabnya. 

Aku teruskan langkah aku dalam kehidupan ini. Pada awalnya aku rasakan sungguh perit dan sesak. Tapi aku tetap teruskan juga. Semakin lama aku melangkah satu-satu hikmah yang tersingkap. Aku bangun dari rasa terjatuh. Aku tak banyak cerita kepada orang yang tanya. Bagi aku biar Tuhan yang tahu. 

Alhamdulillah. Hanya itu yang aku mampu katakan sekarang. Aku mampu tersenyum mengenang ketika itu. Aku menjadi matang dan banyak belajar dari pengalaman. 


 

Alwaqtu juz-un minal 'ilaj. 

Waktu adalah bagian dari terapi, pesan Hassan Al Banna.

Nota 1: Skip pasal exam baca cerita kat atas sekejap.

Nota 2: "aku" dan "kau" adalah mereka yang dalam kehidupan. manusia biasa sahaja yang banyak melakukan kehidupan.

Nota 3: Gambar bunga yang saya sangat suka. Mohon dengan sangat Ya Allah! 

No comments: