Friday, March 12, 2010

Saya Gembira Hari ini !

Assalamualaikum wbt...

Hari minggu...

Hari minggu yang lalu saya mendapat berita gembira dari seorang sahabat. Sudah lama juga tak dengar berita dari dia. Dia sudah lulus dan bakal bekerja tak lama lagi. Tahniah sekali lagi! Teruskan berusaha gigih dalam kehidupan sahabat:)

Sahabat saya ini seorang anak muda yang gigih berusaha.

Harini pula...

Pagi2 lagi kira2 jam 6 am waktu saya tengah bersiap2 nak ke hospital, adik lelaki saya sms saya,

"ngah berdebar plok tunggu result ni.."

Wah..saya pun rasa berdebar macam saya yang nak ambil result SPM. Adik saya berniat nak sambung pelajaran lagi, macam impian lepasan SPM yang lain juga. Tak kena duduk saya masa kuliah Dr Nelly tadi. Berkali2 saya lihat telefon tangan menanti sms keputusan adik saya.

Saya banyak2 berdoa agar Allah swt berikan yang terbaik buat adik saya. Saya tahu adik saya bukanlah mengharapkan deretan A dalam keputusannya, tapi biarlah lepas syarat untuk memasuki sebuah tempat pengajian tinggi dan mengambil jurusan yang adik saya nak.

Alhamdulillah...

Syukur mengetahui keputusan adik saya, membuatkan saya tersenyum lega! Lepas segala risau saya. Keputusan adik saya biasa2 saja, tiada deretan A. Syukur sebab membuatkan kakak2nya tersenyum. Membaca status Facebook adik saya Nabila juga membuatkan hati saya tersenyum.

"A happy day"

Ringkas, namun mampu membuatkan hati saya tersenyum (^_^)


A Happy Day...

Tadi saya bertukar khabar dengan anak muda gigih berusaha.

Seperti biasa pertanyaan dari dia,

"So macamana harini?"

Saya dengan senang hati jawab,

"Harini hari yang happy tapi mengantuk"

Alhamdulillah happy sebab dah lega dah tau keputusan adik saya, walaupun bukanlah dalam kategori cemerlang tapi mungkin 'cemerlang' untuk adik saya dan kami. Usaha gigih adik lelaki saya pada saat2 akhir memang tidak dapat dinafikan. Last minute sungguh adik laki saya yang sorang ni, yang penting dah lepas. Syukurlah. Alhamdulillah:)

Saya ambil ayat dari sebuah blog yang popular:

Hakikatnya, tiada yang buruk dalam pemberian Allah SWT. Semuanya terbaik. Cuma kita yang gagal menilainya.

Penutup

Setiap sesuatu yang berlaku kepada kita adalah berharga. Janganlah pernah menyesal!

Berusaha gigih untuk mencapai sesuatu, hasil akhirnya nanti akan membuatkan kita berpuas hati. Kejayaan atau kegagalan nanti akan diterima dengan gembira dan hati terbuka.

Saya doakan yang terbaik buat sahabat saya, anak muda gigih berusaha dan adiknya yang juga lepasan SPM. Teruskan berusaha. Tahniah sekali lagi sebab bakal masuk ke alam baru nanti dan selamat balik ke rumah juga!

Buat adik2 saya yang tersayang, Angah sentiasa doakan yang terbaik. Hidup ini masih banyak yang kita perlu usaha. Sentiasa ada ujian yang bakal datang. Kejayaan dan kegagalan, kedua2nya adalah ujian dari-Nya.

No comments: