Thursday, May 19, 2011

Cerita Magang Anak

Assalamualaikum wbt

Testing menulis dari tasikmalaya. agak lambat macam siput internet dia. tapi oklah dari tak ada internet langsung mesti lagi bosan tinggal dalam kosan. Rindu housemates -__- rindu nak makan nasi goreng dengan Siti :)

Alhamdulillah ok kerja kat sini.

Ayat supervisor yang saya tak boleh lupa adalah, 

"kamu harus berfikir sebagai seorang dokter, nggak bisa berfikir kayak mahasiswa lagi"

ok, dalam hati duk fikir macamana sampailah pagi tadi jadual saya di wad. Oleh kerana wad tersebut kecil saya dah round 2 kali masa saya tunggu Dr. Asep, merangkap supervisor saya juga. Pesakit kanak-kanak yang ada 26 orang semuanya dan penyakit mereka sungguh sadis, 

Ada seorang ibu yang saya rasa menyesal tanya dia, soalan saya salah -__- 

Saya tanya, "ibu di rumah makan apa anaknya?" 

Tak patut tanya macam tu sebabnya macam tak sesuai. Saya rasa agak spontan saya tanya lepas lihat keadaan anak dia yang sangat kurus dengan ada luka-luka melecet sampai boleh gangrene kaki.

 Pengajaran: sila susun ayat yang baik lagi ye cik natasha. 

when you are in paediatrics, you are not only treating the children but you also dealing with the parents especially their mothers. 

Saya suka kanak-kanak, tapi sayu tengok budak-budak yang sakit ni. 

Lama tunggu nak round tadi, sampai sempat termengantuk semua ada, sembang dengan nurse sampai rasa tak tahu nak cakap apa dah. Akhirnya datang juga dokter,

Round macam biasa tapi tak macam masa buat wad round masa belajar. Dr Asep dah anggap macam dokter betul-betul dan tanya pendapat dekat saya,

"kamu rasa benar nggak dia BP(bronkopneumonia)? cuba dengar kembali", merujuk kepada suara pernafasan di belakang budak lelaki tersebut yang pakai alat bantu nafas.

"biar benar dokter nk suh saya dengar apakah suara pernafasan tersebut dan buat diagnosa baru" dalam hati ja saya kata tapi buat-buat cool lagi.

Saya dengar jugak guna stetoskop, Alhamdulillah dengar suara nafas ekspirasi meningkat. 

"jadi apa?", dokter tanya lagi.

hentam sajalah, " ermm, suara ekspirasi meningkat kemungkinan asma dok".


"ya asma", yes senyum lebar saya :)


Pertanyaan tidak berhenti setakat itu sahaja ada lagi, 

"cube kamu check VSD(ventricular septal defect) pada pasien?" 

Adoi, what is that? VSD saya tahu, tapi nak check macam mana? Nasib baik datang pencerahan, kena dengar murmur! Tapi hentam jugak sebab entah kat mana satu nak dengar saya tak tahu. Saya dengan cool lagi cuba memeriksa pasien dan akhirnya dokter ajar.

Pertanyaan lagi dari dokter adalah,

"Apa definisi anemia?"

"Apa obat NS(nephrotic syndrome)?"

Bab ubat ni masalah juga, saya ingat namanya tapi bila bab dosage ubat memang saya sangatlah tak bagus. Hentam jugak tadi. 

Keseluruhannya ok tapi rasanya kena bersaing secara sihat dengan nurse di sini. Saya macam kena duk belakang diorang masa ward round, tapi nasib baik Dr Asep panggil suruh duk sebelah dia sambil tengok apa yang dia check dan tulis.

Kena study banyak lagi ni! Ni last sebelum balik nanti. Latihan untuk housemanship nanti.

** I have no words for the note. I hope for the best. I always hope that for everyone. 

 Paediatrics in Tasikmalaya. 

1 comment:

Jacknaim said...

go go go go go mbak dokter