Saturday, May 14, 2011

Magang

Assalamualaikum wbt

Ini entri ke 2 di bawah tag magang setelah entri : 6 bulan dari 6 tahun.

Lama juga tak bercerita di sini. Blogger.com under maintenance semalam dan khamis. Alhamdulillah dah ok harini. 

Magang = apprentice

Itulah yang saya dapat dari google translater.

Magang adalah BI(bahasa indonesia). Ramai juga tanya apa tu? Terutama yang dari Malaysia. Praktikal di hospital daerah. Itu adalah definisi saya. Magang selama 6 bulan setelah selesai dan lulus dalam ujian akhir dan mengikuti 1 tahun 6 bulan latihan klinikal di RSHS(rumah sakit hassan sadikin), di tengah kota bandung. 

Sebelum magang, ada OSCE 12 stations dan juga ujian komprehensif 200 soalan MCQ. Alhamdulillah telah lulus dan selesai, lepas syarat untuk masuk magang. Sebenarnya tahun ini sahaja 6 bulan, untuk senior 5 bulan sahaja. Tambah satu lagi major posting iaitu Family Medicine.

Ini adalah posting dan rumah sakit daerah yang saya jalani magang:

  1. Paediatrics (Anak) - TasikMalaya
  2. Obstetrics & Gynecology (Obgyn) - Banjar
  3. Public Health/Family Medicine - Sumedang
  4. Surgery (Bedah) - Ujung Berung
  5. Public Health/Family Medicine - Bandung
  6. Internal Medicine(IPD) - Cibabat

3 atas agak jauh juga dari kota bandung, dan 3 bawah adalah sekitar kota bandung sahaja :)

Sesiapa nak datang bandung bulan 8 ke atas boleh datang sebab saya kerja sampai pukul 2 pm sahaja kalau tiada oncall. 


Saya sudah ke TasikMalaya untuk melapor bersama kawan2 di rumah sakit umum daerah. Melihat tempat tinggal dan juga book tempat yang akan tinggal selama sebulan.

Alhamdulillah, all in all ok :)

Ok dari apa yang saya fikirkan sebelumnya. Jadi kesimpulannya, jangan risau dengan perkara yang belum kita tempuhi lagi dan gunakan harini jangan membazir untuk risau (pening pulak ayat ni) tapi dapatkan apa yang cuba saya sampaikan?

InsyaAllah entri seterusnya kita bercerita tentang TasikMalaya.

Oh ya sebelum itu, ada berita gembira! Saya akan ke sana hanya pada hari selasa. Isnin dan selasa cuti. Lama juga tu kan? Sempat untuk buat persediaan mentally and physically(lelebih pulak kan?) macam nak pergi mane je kan -__-

**pagi tadi call ma dan cakap saya risau nk pegi jauh ni, ma selamba ckp, "bukan angah sorang pegi". ringkas nasihat ma. Ok I get it! I will survive! InsyaAllah.

No comments: