Monday, June 6, 2011

Anak



Assalamualaikum wbt.

Minggu ni saya kena kerja di poliklinik anak. Sampai dalam pukul 9.30am lebih kurang. Dah ramai perawat(nurse) pelatih dan juga yang senior. Dokter yang bertugas merangkap supervisor saya belum sampai. Saya duduk di kerusi untuk menunggu dan keluarkan buku log dan menulis status(medical record). Dekat-dekat pukul 10am, mak dan ayah kepada anak masuk dalam klinik. Nurse yang agak sebaya dengan mak saya rasanya minta saya duduk di sebelah kerusi dokter supervisor, dia angkat beg buku saya, saya jadi segan pula.

Tengah letakkan beg dan bila saya lihat di depan meja tempat menunggu tadi sudah penuh! Semua mak ayah anak-anak pandang saya, saya dengar diorang macam cakap sambil berbisik, "dokter dah ada?"

Adoi~ 

Everyone is looking at me. 

Akhirnya, saya cakap juga secara perlahan-lahan,

"kita tunggu Dr Radhi ya"

Disebabkan dah ada seorang anak yang diletakkan di atas katil pemeriksaan dan juga sambil tunggu Dr Radhi, saya lihat anak tersebut. Dari pengamatan saya anak tersebut menghidap penyakit Cerebral Palsy(CP). Dah lama tak tengok! Muda lagi mak anak tersebut, dari medical record yang saya baca. Baru umur 25 tahun. Saya tanya anak yang ke berapa, dia jawab yang pertama dengan wajah yang sangat tenang dan bahagia sambil mendodoi anaknya. Begitu penyayang mak tersebut. Semua obat yang pernah dia dapat dia tanyakan kepada saya fungsi untuk apa. Dia cerita lagi tentang anaknya. Sejak lahir anak dia menghidap CP. 

Lepas selesai buat pemeriksaan fisik(physical examination), saya duduk lagi dan pandang mak-mak dan beberapa ayah yang bawa anak mereka. Comel juga anak-anak mereka. Ada yang datang dekat dengan meja dan tekan-tekan kalkulator yang ada atas meja. Ada yang datang sandar dekat meja sambil tarik-tarik kertas yang ada. Ada yang senyum-senyum malu-malu dari jauh pandang saya. Saya senyum dan kenyit mata untuk mereka :) 

Kalau pesakit di poliklinik kebanyakan datang dengan keluhan penyakit yang tidak emergency dan tak buat hati berdebar kencang. Kebanyakan datang untuk kontrol. Tadi boleh saya katakan kalau dalam 10 anak yang datang, hampir 8 orang dari mereka menghidap penyakit TB(Tuberkulosis) Paru. Semua peringkat umur ada, dari yang tak sampai setahun kepada lebih dari setahun. Ada yang kurus kering dan ada yang gemuk bulat. Comel. Rasa nak cubit je! :)

Penyakit lain tadi adalah Thalassemia, demam biasa dan CP. Ada 2 orang pesakit CP tadi. Pengalaman baru tanpa henti pesakit datang, tapi tak lama hanya dari jam 10am-12.15pm. Lepas tu dah boleh balik. Saya tadi tak periksa pesakit tapi duduk sebelah dokter supervisor sambil catat nama penyakit dan ubat. 

Dalam hati, 

Nanti ada anak macamane ye? 

(ma lah ni yang cakap, angah kena ada anak cepat2 biar ma sempat jaga nanti ada kenangan dengan nenek dia) 

InsyaAllah. sambil senyum tak terkata. 

Happy sangat dengar suara mak kita happy kan? Lepas tu pulak dengar suara orang yang kita sayang happy. Lagi happy :)

Alhamdulillah :) 

**Nota: malam ni oncall last di sini. malam ni nak kerja rajin-rajin sampai esok pagi bekerja.

2 comments:

Anonymous said...

jgn selalu sgt kenyit mata kt org... nnt ada org jatuh hati.. :)

tarmizi said...

jgn selalu sgt kenyit mata kt org... nnt ada org jatuh hati.. :)