Monday, June 20, 2011

Rindu Sangat (Anak Yang Solehah)

Assalamualaikum wbt

Rindu sangat dekat rumah. Rumah dekat kampung halaman Machang. 

Homesick~

Teringat ma, abah, kakak, adik-adik, anak-anak kakak, mok(nenek), saat-saat sembang dengan ma, nabila, adik depan kolam ikan malam-malam sambil tengok bintang di langit. Ya Allah rindunya kat mereka semua sekarang. 

Pengorbanan. Inilah yang dinamakan pengorbanan untuk belajar, untuk mencari ilmu jauh di seberang. Sejak umur 16 tahun sejak masuk kisas, sekolah di Klang, memang balik rumah waktu cuti saja. Kali terakhir balik secara sangat lama sebelum masuk tahun klinikal pada tahun 2009, cuti 3 bulan. Setelah itu tahun lepas ada cuti 6 minggu masa tengah klinikal. Kali terakhir. Balik untuk raya pun kali terakhir tahun 2009. Kumpul ramai-ramai dengan adik-beradik, gaduh sama-sama berebut bilik, kena marah dengan adik lelaki sebab lambat siap nak pergi masjid untuk solat sunat aidilfitri. Rindu sangat semua perkara tersebut. Setelah itu hanya balik seminggu paling lama. 

Bukan dah lama tak balik baru bulan lepas balik masa majlis kenduri nabila, tapi sekejap sangat. Banyak perkara tak dapat buat. Tak sempat. Kalau ikut hati nak balik malaysia. Sekarang juga. Sejak 2, 3 hari lepas wajah-wajah mereka selalu keluar dalam ingatan. Nak makan sama-sama, nak kacau adik bongsu yang garang, nak kena marah dengan ma kalau tak kemas rumah. Huuu~


Father's Day

Semalam rupanya jatuh hari abah. Abah ada telefon. Tak dapat bayangkan kalau abah tak ada. Siapa yang nak tolong buka tin sardin? Siapa yang nak hantar pergi airport? Siapa yang nak tolong renew lesen kereta? Siapa yang nak tolong risau kalau anak perempuan dia driving? Banyak jasa abah, walaupun abah memang tak banyak cakap macam ma. Fitrah lelaki mungkin. 

Abah dan ma. Orang yang sangat saya sayang dan selalu rindu. Orang yang memegang kunci syurga saya sehingga saat ini sebelum berpindah ke tangan insan lain yang bernama suami. 

InsyaAllah. angah janji nak jadi seorang anak yang solehah yang sentiasa mendoakan ma abah sehingga mungkin angah panjang umur, akan mendoakan ma abah sampai bila-bila pun walaupun masa tu jasad dah bercerai dengan nyawa. InsyaAllah. Nak jadi yang macam dalam hadis ni sebut, 

“Apabila seorang manusia meninggal maka putuslah amalnya, kecuali tiga hal: Sedekah jariyah atau ilmu yang bermanfaat sesudahnya atau anak yang shalih yang mendo’akannya”.

Akan sentiasa berusaha nak jadi anak yang lebih baik dalam masa yang ada, akan sentiasa membahagiakan ma abah. Akan sentiasa buat ma abah tersenyum. 

Astaghfirullah hal a'zim. Banyak kena muhasabah lagi. Banyak yang lalai. Banyak yang kurang. 


**Nota: Sebelum roommate nampak airmata jatuh baik berhenti menulis. 

No comments: