Tuesday, June 14, 2011

Banjar

Assalamualaikum wbt

Tempat ke-2 untuk magang. Alhamdulillah dah masuk bulan ke 2. Cepat masa berlalu :)

Banjar adalah nama tempat di Jawa Barat. Cuba tengok peta di bawah ni, jauh kan? Dah nak masuk Jawa Tengah, kira sempadan dengan Jawa Barat. Kalau sesat agaknya boleh sampai ke Jogjakarta. (over lah pulak kan)


Lebih kurang 6 jam dari bandar Bandung. Macam naik kereta dari Kelantan ke KL kan? Bulan lepas saya di Tasikmalaya, lebih kurang 1 jam dari Banjar. Banjar lebih kecil sedikit dari Tasikmalaya. Kalau jalan kaki pun dah boleh habis(over lagi). Semalam jalan-jalan dengan Puan Kem, dia kata, 

"bestnya kat sini, tenang je"

saya sambung,

"aah, tak hectic macam bandung, nnt weekend kita pegi jalan sana nak?" sambil tunjuk dekat orang jual gula-gula kapas yang warna pink.

Di sini saya tinggal dengan Puan Ida Nur Kamilia ataupun nama glemer dia Kem :)

Kem ni housemate masa di Jatinangor dulu dengan Haliaida dan Syaza. Sekarang di Bandung jiran saja. Saya penjaga Kem di sini. Hehe. Nak tau tak? Dia sekarang dah 30 minggu pregnant. Dalam 7 bulan lebih dah. Memang dah sarat juga tapi comel je tengok dia. Saya rasa jadual saya agak terjaga dan makan juga terjaga sebab saya ikut sekali dengan jadual Kem makan dan tidur. Hehe. Ibu mengandung kena jaga makan, tapi satu tak boleh ikut. Kem makan banyak! Berselera pula, saya sedapkan hati dia, 

"takpe, kau makan untuk 2 orang"

Tak sabar nak tengok baby Kem :)

Dengan Kem ada saja lawak yang buat saya gelak hari-hari. Tapi bila Kem dah mula serius dan mula bagi nasihat tentang kehidupan dan bila dia kongsi ilmu rumahtangga, saya pun kena serius dan mula fikir. Ayat yang keluar,

"aah betul tu, kena mula dari sekarang lah kan?" takpun suruh Kem cerita lagi,

"masa kau dulu macamane ye mula-mula nak kawen?"

Sesi bercerita yang serius. Kalau nak tahu di kosan(tempat tinggal) di sini, ada 2 orang yang dah jadi isteri orang, seorang lagi Elsa dari sini(jakarta). Walaupun awal kenal nampak serius dan nampak macam single sebab kecil saja orangnya. Orangnya baik dan sangat suka perubatan nabawi(perubatan islam). 

Rasa seronok sebab tinggal dengan orang yang dah kenal dan orang yang best dan baik semuanya:)

Di sini saya masuk rotasi Obstetrics & Gynecology(O&G) ataupun dalam bahasa di sini dipanggil Ilmu Kandungan & Kebidanan. Waktu semalam jalan sekitar rumah sakit yang tak berapa besar, 

1st impression, 

"bersih hospital ni"

Semalam dah tengok kuretase. Apa itu kuretase? klik. Bukan tengok satu prosedur tapi tiga prosedur. Terus rasa tak lalu makan dan sakit perut sebab masa tengok prosedur jam 12 pm dan belum makan tengah hari. Rasa nak muntah pun ada, tapi rasa tak tegar lagi tinggi. Memang bukan bidang untuk sambung specialist nanti. Tapi saya suka belajar O&G sebab semua tentang perempuan. Boleh tahu banyak tentang diri sendiri dan rasa kena belajar betul-betul juga sebab ilmu untuk diri sendiri. Kalau untuk jadi specialist kena fikir banyak kali lagi.

Dokter sangat baik dan bukan tanya plan untuk kerja tapi tanya plan untuk berjalan ke mana.

Makan di sini tak banyak pilihan, tapi di sini ada kedai makan yang macam di Tasikmalaya. Oklah sebab bersih, tak berani nak cuba makan di tepi jalan. Nanti tak pasal-pasal saya yang susah, lagi pula saya sekarang memang makan dengan ibu mengandung jadi kena cari tempat bersih dan berkhasiat.

**Nota:
  • Line tenet di sini agak laju. Ok, hari-hari boleh menulis di sini :)
  • Saya dah bersiap dari sebelum jam 6am, tapi dapat sms katanya poliklinik start jam 10am. Jadi terpaksa menulis di sini. Hehe.
**Nota:
  • Semalam cakap, dah pening fikir sebab taktau bila tarikh sesuai. Oh macam ni rupanya kan kalau nak rancang perkara besar? Takpelah sebenarnya Allah SWT dah ada tarikh yang sesuai. Tak payahlah fikir pening-pening lagi. Kita usaha tapi hasil akhir nanti Tuhan saja yang tahu. Betul kan? 
  • Kita doa banyak-banyak dan baiki diri kita banyak-banyak. Astaghfirullah hal a'zim. Banyaknya kena baiki. Boleh ke? Sempat ke? InsyaAllah :)
  • Semalam kira jugak, ada beberapa bulan lagi? eh tinggal beberapa bulan lagi? Banyak lagi masa atau tinggal sedikit masa je. Banyak pulak fikir. Kena fikir sebab benda serius bukan main-main. 
"Kalau niatnya baik, maka jalannya pasti baik dan Insya Allah hasilnya pasti baik"

No comments: