Thursday, June 23, 2011

Cahaya



Assalamualaikum wbt

Setiap kali aku buka dan baca tulisan kakak ni memang rasa sangat terkena. Selalu terkena. Macam kakak tu tengah cakap depan-depan. Tengah cakap, 

"Tolonglah sedar dan bangun. Tak sedar-sedar lagi ke?"


Pagi ini aku buka blog kakak tersebut, ayat pertama aku baca terus rasa dalam hati. Terasa sangat menusuk kalbu,


Bagaimana mampu kita memberikan cahaya buat manusia lain, jika cahaya kita sendiri malap?

Cahaya dalam hati aku bagaimana? Aku dah tahu dah jawapan dia. Rasa segar mata aku fikir balik. Aku juga harap jiwa aku juga segar. Rasa nak paksa diri. Suka manjakan diri tak pasal-pasal -__-


Penah aku tanya kakak ni kenapa dia tak balik Malaysia lagi. Kenapa kerja kat sana? 

"Memang sengaja tak balik sebab nak buat kerja dakwah"


Dalam hati aku, memang aku jauh sangatlah dengan pengorbanan kakak tersebut.


"Setiap hari memang fikir nak buat ukhuwah dengan orang"

Ayat kat atas dia selalu juga letak dalam tulisan dia. 

Aku suka baca tulisan dia sebab dia juga kerja sama dengan kerja aku. Kerja yang jumpa banyak orang. Orang sakit. Orang sakit ini selalu semangat dia tak banyak. Jadi aku yang sihat ni kena penuh semangat. Senyum bila jumpa diorang, bagi mereka nasihat. Paling penting cuba sampaikan sesuatu tentang Islam. 

Cuba. Walaupun rasa tak banyak lagi ilmu. Nak tunggu cukup ilmu sampai bila-bila tak akan pernah dapat mula.


Bacalah tulisan kakak ni di sini : Menggapai Cahaya

Aku suka selalu dapat nasihat dari sana. Terima kasih kakak. Syukran jiddan!

Aku berhenti setakat ini dulu. 

Semoga harini lebih baik dari semalam :) Jangan lupa senyum dan terus fikir nak buat kebaikan

"Jangan lari dari kelompok yang baik, kerana jika kita tak bersama mereka, kita pasti bersama kelompok selain dari mereka(kelompok jahiliyah). Kerana itu, sedalam manapun jatuhnya kita, jangan sekali-kali kita putuskan hubungan kita dengan usrah ataupun jemaah kita"

ps: ayat kat atas memang aku tak akan lupa, sebab aku pun pernah nak lari dari jemaah. peace sahabat:) sengaja guna "aku" kat atas. saya masih sama dengan aku :) 


No comments: