Monday, June 15, 2009

Abah dan Papa(^_^)!

Assalamualaikum wbt...

Harini saya nak menulis sedikit tentang lelaki yang begitu istimewa dalam hidup saya, dan keluarga saya juga(~_^)!

Abah dan Papa!

Awak ada dua orang ayah ke tasha?
Ke dah ada ayah ehem2...?

Eh..tak2..tunggulaa dulu, belum mula lagi Cerita Tasha ni.hehe.

Entry ini adalah sebenarnya sempena Hari Bapa semalam..tapi terlambat pula..

Its better late than never(~_^)!

Abah saya Haji A.Hadi bin Haji Alias, adalah seorang yang tegas, tetapi Abah tak akan selalu marah kami adik-beradik lagi2 apabila dah besar ni, tapi bila Abah dah masuk campur tu faham2 saja laa..=)

Abah berasal dari Negeri Sembilan, orang Minangkabau dan mempunyai darah dari Bukit Tinggi, Sumatera, Indonesia..sekarang kami semua tinggal di Kelantan. Abah pun dah boleh cakap Kelantan walaupun kadang2 kelakar.hehe.

Abah saya seorang guru Matematik, jadi kami adik-beradik memang ada Guru Matematik sendirilah kat rumah..hehe.

Hobi Abah berkebun, jangan tak percaya Abah dan Ma adalah orang2 yang menghias halaman rumah dan juga kolam ikan (yelaa mana ada tukang kebun), saya pun tolong, tapi tolong bagi makan kepada ikan2 saja.hehe.itupun sangat jarang sebab saya di sini..RINDU RUMAH lagi.
Ma dan Abah berkongsi hobi yang sama iaitu berkebun, jangan tak percaya lagi, dusun buah yang di belakang rumah sekarang ini adalah hasil titik peluh Abah dan Ma juga!Bangga2 saya..Saya pun tolong2 juga, tapi kalau musim buah tolong petik buah saja..hehe.

Abah saya sangat prihatin dan sayangkan anak2 perempuannya, saya jarang2 sekali dibenarkan untuk keluar sendiri, melainkan saya yang buat2 berani. Lagi2 kalau memandu kereta, Abah mesti risau, Ma kata Abah tu sayangkan anak2 dia sebab tu tak bagi drive jauh2..Saya ada lesen kereta k!dah lama dah habis P..walaupun nampak macam tak yakin saya drive, tapi saya berani dan suka drive.(~_^)!

Petang semalam saya mesej Abah untuk ucapkan Selamat Hari Bapa:

Selamat Hari Bapa Abah!terima kasih jasa2 abah selama ini, doakan angah berjaya kat sini


Abah membalas mesej saya:

TQ. tak perasan ada msg. kejayaan anak2 adalah kecemerlangan anak2 di dunia dan akhirat.InsyaAllah.


Sebenarnya Abah hanya terlambat sebentar sahaja untuk membalas mesej saya, sebab tu Abah kata tak perasan ada mesej.Selalunya Abah akan membalas on the spot!(~_^)!Baguskan Abah saya?korang2 pun tak balas mesej kawan2 korang on the spot..kadang2 tak balas langsung..sian2 tertunggu2 dia(lari topik ni)..

Saya kongsikan satu lagi mesej Abah saya. Masa itu saya ingat lagi, saya mesej Abah sebab saya rasa susah belajar masa itu.

Angah, kesenangan datang setelah susah. Kita kena susah dahulu baru senang nanti.


Saya sayangkan ABAH dan MA, dua orang permata di hati yang sentiasa dan tak terkira jasa2 dan apa yang mereka lakukan untuk saya sampailah saat ini..(~~,)!

Oh hampir lupa nak cerita pasal Papa..hehe..Papa ini adalah Muhammad Yusri Yusof, abang ipar kepada saya, satu2nya abang ipar yang saya ada. Abang Yusri ataupun Abang Long ini asalnya orang Kedah, dan Abang Long sejak dari Tingkatan 3 lagi tinggal dengan Mak dan 2 orang adik2nya saja sebab Ayahnya meninggal. Abang Long saya ini walaupun hidup dalam kesusahan tapi saya sangat kagum dengan kejayaannya sekarang. Suka senyum saja! Bertuah Mama, iaitu Along saya(~_^)!


TAKZIAH buat keluarga Syeikh Fathi Yakan..Dunia kehilangan sebutir lagi permata.
Saya mengenali dan mengetahui tentang Syeikh Fathi Yakan hanyalah ketika Tingkatan 4 di KISAS sebagai penulis buku Apa Ertinya Saya Menganut Islam (Maza Yakni). Semua pelajar2 KISAS wajip mempunyai buku tersebut dulu(~_^)!

Syeikh Fathi Yakan Meninggal Dunia


Syeikh Dr. Fathi Yakan, ulama yang dikenal sebagai inspirator gerakan dakwah meninggal dunia hari Sabtu kemarin

Hidayatullah.com—Inna Lillahi Wa Inna Ilaihi Raajiuun. Syeikh Dr. Fathi Yakan, Ketua Front Aksi Islam (IAF), Libanon dikabarkan meninggal dunia pada hari Sabtu. Media setempat mengatakan, ia meninggal setelah dirawat dalam kondisi kritis.

Syeikh Fathi Yakan meninggal di Rumah Sakit di mana ia telah dirawat malam sebelumnya. Syeikh Fathi Yakan dilahirkan di sebelah utara kota Tripoli tahun 1933. Ia sempat bekerja di Libanon pada pertengahan tahun 1950-an dan kemudian menjadi pelopor dalam pembentukan gerakan Islam. Ulama yang produktif menulis ini sempat terpilih menjadi anggota pada tahun 1992.

Syeikh Yakan dikenal sebagai penulis dan pelopor gerakan Islam. Buku-bukunya menjadi inspirasi para dai, juru dakwah dan aktivis Islam. Bukunya ‘Ihdzaruu Al-Aids Al-Haraky (1989), ia menulis secara khusus kehancuran harakah (gerakan dakwah) di Libanon yang fenomenanya dirasakan hampir sama di beberapa negeri Muslim.

2 comments:

Farid Rashidi said...

Salam,

Oh, hari bapa ya semalam. Terlupa pula :) Patutlah rasa nak call ayah semalam kat malaysia.

Ada darah minangkabau rupanya..

Iman Aisyah said...

Minggu kedua hari ahad bulan Jun adalah hari bapa..

sementara ayah masih ada kita raikan(~_^)!