Wednesday, June 10, 2009

Jadi Dokter Harus Kuat!

Assalamualaikum wbt...

Alhamdulillah dah selesai exam~rasa lega dan rasa nak senyum sampai ke telinga(~_^)!...
Penat terasa, hampir sebulan peperiksaan dijalankan, dari peperiksaan bertulis,
oral test, dan membuat clinical exam..

Sungguh
capek deh!Lucu juga teringat cerita teman2 ,"aku still xleh tido semalam, dah tdo tibe2 terjage,tak tau nak wat ape"..hehe..dah biasa musim exam tidur tak menentu dan berjaga di malam hari, Biological clock pun ikut sama..hampir sebulan juga kami dalam mood ber'exam'..

Alhamdulillah SOCA dan OSCE sudah lepas, alhamdulillah~alhamdulillah.(~_^)!

SOCA adalah Oral Case exam. saya diuji dengan satu kes yang akan saya dapat pada masa tersebut, dalam masa 30minit waktu diberi untuk persediaan iaitu menulis diatas kertas dan mengingat balik Basic science dan Clinical..Selepas itu 20minit pula diperuntukkan untuk present case yang diberi tadi..dan markah dari ujian 20minit tersebut akan menyumbang kepada 4 subjek yang saya ambil semasa tahun ke-4 ini.Markah dari SOCA ini menyumbang 50% dari markah setiap subjek. 50% lagi datang dari ujian bertulis yang dijalankan di setiap hujung sistem. Jadi besar juga nilai markah tersebut..seterusnya nilai markah tersebut akan di hitung dalam CGPA saya..

Tahun pertama saya, saya akan menangis atau sedih kalau tak dapat A..pertama kali SOCA pada tahun pertama, saya masih ingat saya dapat 97%, kali ke dua 93%, kali ke tiga 75% dan kali terakhir pada tahun pertama saya dapat 88% (ingat tu semua!..hehe)..yelaa, mana boleh lupa, saya masih ingat pertama kali saya dapat B iaitu 75%, saya sangatlah down, sebaik saja Dr Gaga(wah2 ingat lagi~3tahun lps dah=) memberi nilai (markah), saya tanya Doktor,

"Why i can't get A?which part i did't explain?"..dengan ayat ringkas Dr Gaga menjawab, "You are not systematically explain your SOCA".."oh..ok..Thank you doc"..saya keluar menuju toilet dan menangis..(~_^)~!

Tahun kedua hanya ada sekali sahaja SOCA iaitu di hujung tahun dan menggabungkan 3 sistem yang dipelajari pada tahun tersebut..Markah SOCA tahun kedua saya dapat 77.5%..Saya masih ingat saya tak berpuas hati juga, yelaa mestilah dah dapat B nak A..Iskh2...!apala tasha ni tak bersyukur(~_^)!tapi ingat2 balik Alhamdulillah!~

Tahun ketiga, markah SOCA saya 69%..Perasaannya juga biasa2 saja..(tgk tu tak bersyukur lagi!~apa laa nak jadi ni..hehe)

Tahun keempat, iaitu baru2 ini, markah SOCA saya menunjukkan kemerosotan yang sangat jatuh, saya dapat 53%~ini adalah markah tidak lulus kalau di sini. (nak tau tak?selama ini saya tak tau pun markah untuk lulus SOCA tu adalah 56% dan ke atas..huhu..koya sungguh mung tasha(^_~)!Masa Dr Prahyudi jemput masuk untuk memberitahu markah, doktor tanya saya,

"Is it hard for you Natasha this case?"..Dah agak dah mesti ada tak kena ni..

"Can you study again?"tanya doc lagi..

"But doc, i've to submit my thesis this friday?how much i get?"

"Natasha, I am not making this a burden to you, but see at the bright and positive side, you can master more the topic which you are not understand"..."You are not alone"..

Saya tak nak markah tak lulus itu, tapi saya tak suka minta doktor tambah, saya kena terima..Rasa macam teruk sangat2..macam tak belajar langsung!apa yang dah saya buat selama ini?Hari itu hari Isnin dan saya giliran yang terakhir untuk SOCA, saya tak langsung pulang ke rumah..Saya duduk di As-Syifaa dan menangis(~_^)!hehe..(dop abeh2 nangis..)Saya tahu yang pada hari tersebut ramai yang nangis2 sebab dapat markah rendah dan ramai juga yang tak lulus..Tapi saya tak pernah tak lulus..Rasa sangatlah tak best..macam2 saya fikir!Macam2 datang dalam fikiran..Dah 4 tahun disini, rasa penat belajar..Sedih!Saya sedih.(~_^)!

Pagi esoknya saya bangun, saya kena belajar lagi untuk ambil lagi exam SOCA tersebut pada keesokkannya iaitu hari rabu..Pada mulanya, saya rasa sangat down dan terdetik di hati nak give up medical school!tak patut2..Iskh2..teringat balik lucu je rasa..hehe..

Macamana saya boleh bangun lagi?(yelaa saya kan tak suka orang yang tak bersemangat dalam hidup, jadi saya tak suka saya down terlalu lama)

Saya ambil buku motivasi tulisan Prof Dr. Muhaya, 'How to become a good and successful medical student'..Saya baca part yang saya tak sangka, saya akan lalui(koya lagi=)~!"What do I do if I fail the exam?"..Never give up!(nasihat pertama Prof Dr Muhaya..Ada 10 nasihat beliau..(nanti bakal dikongsikan=)

Saya bangun dan saya fikir saya tak boleh jadi begini..kalau asyik down, tak kemana!duk atas katil tidur saja pun tak kemana!Saya kena bangun..Saya kena usaha lagi untuk seterusnya..Saya bukanlah gagal teruk, cuma secebis ujian dalam kehidupan..Bukan gagal dalam kehidupan lagi (bak kata seorang teman=), hanya gagal exam biasala..

Saya bayangkan wajah2 orang yang saya sayang Ma, Abah, Along, Ila, Eg, Jiha..Saya kena kuat..Wajah2 pelangi saya yang tak mahu saya gagal!pelangi tak nak saya gagal.Pelangi akan tetap Indah..!Saya menjadi harapan~

Alhamdulillah saya dah lepas SOCA(selepas kali kedua amik) dan OSCE ...Alhamdulillah dah dapat result..Alhamdulillah..!
Alhamdulillah tadi dah jumpa doktor penguji (examiner thesis), dan pembimbing saya..Slide saya perlukan perbaikan sedikit lagi..Alhamdulillah dapat ikut sidang(presentation) thesis nanti!Doakan sidang saya 19 Juni nanti Jam 10 am..(~_^)..

Hikmah sangatlah banyak dari peristiwa SOCA tersebut..hehe..Saya tau ramai yang tak sangka2 yang dia akan tak lulus ataupun dapat markah rendah!Bila dah tak dapat lulus, mesti terfikir kalau lulus pun cukuplah, bila dapat lulus nak A lagi..Jadi apa pun kita dapat sebagai manusia, fitrah sentiasa nak yang tertinggi..Bersyukur dan redha dengan apa yang berlaku!

p/s:dedicated untuk teman2 dan adik2 di UNPAD, jgn lama2 rs tak normal dan down tu!nak sedih boleh tapi cepat2 bangkit!Chayok2!


No comments: