Wednesday, January 26, 2011

Bedah Plastik Seram

Assalamualaikum wbt

Sekarang minggu terakhir di bedah (surgery), sub-department plastik. Semua berkaitan plastik belajar. Bukan plastik yang masukkan barang setelah membeli-belah tu =) Salah salah. Pernah dengar plastic surgery? Itulah bedah plastik.

Tiap-tiap hari datang jam 6 am ke wad dan kena GV (ganti verban), pasien saya adalah di wad perempuan. 3 orang kena GV. GV adalah ganti pembalut luka, tapi sebelum tu kena cuci dulu luka tersebut. Bukan luka yang kecil dan luka biasa. Tetapi luka yang seram sampai nangis pasien yang saya cuci luka dia. Saya pun rasa tak sampai hati nak buat. Tadi ada satu pasien perempuan umur 20 tahun. Hampir seluruh badan terbakar. Tubuh bahagian depan terbakar dan yang paling dasyat. Dagu dan dada dah jadi sambung. Macam kita tundukkan dagu ke dada. Leher sudah tak nampak. Keloid mencantumkan dagu dan dada. Kesian sangat! Sebab masa saya nak cuci luka dia masih basah.

Saya bertugas dengan seorang residen tadi. Residen tersebut suruh saya bersihkan dulu nanti dia letak kain kasa dan ubat salep (cream). Sampai nangis pasien tadi. Sampai terbayang-bayang sepanjang hari teringat pasien tersebut. Saya ada tanya penyebab. Katanya sebab masak dan badannya terbakar. Huuu -__-

Satu lagi pasien yang saya kena GV adalah seorang ibu yang sudah agak berumur. Macam sudah hilang daging dia di bahagian bawah dari belakang. Lagi seram! 

Kita kalau kena luka sikit pun dah sakit tapi ini luka bakar. Semoga cepat sembuh saya doakan untuk ibu-ibu yang saya kena jaga.

Esok nak pergi awal dari jam 6 am. Mungkin boleh studi dulu status pasien (medical record). Bila lagi nak studi kan? 

**Banyak guna perkataan di sini (indonesia) untuk entri di atas. Lebih kurang sahaja kan.

**Nota saya:
  1. Khamis final exam bedah. Belum baca!
  2. Sabtu buleh makan nasik kerabu doh :)
  3. Malam sabtu duk depan kolam ikan sambil lihat bintang di langit * 
  4. Semenjak dua menjak saya macam rasa kurang gemar menulis walaupun idea datang mencurah2 dan rasa semua perkara nak catat. Sudahnya berakhir tak menulis :)

3 comments:

haway mutasawwil said...

slm.residen tu ape kak?.heee

takutnye bc psl prempuan yg 20tahun tu.gane la nanti klu kena api neraka.astaghfirullah

Khumaera Ismail said...

hehe..dh lame dok sane, ckp pun dh cara org sana =)

moga pasien tu cepat sembuh..hhuhuh~

Iman Aisyah said...

haway:

Residen tu doktor yang belajar lagi utk amik specialist :)

khumaera:

Amin :)