Wednesday, July 15, 2009

PERJALANAN

Assalamualaikum wbt...

Apa khabar teman seperjuangan semua? Semoga berada dalam limpah dan rahmah-Nya sentiasa. Alhamdulillah dah seminggu saya di rumah, Baiti Jannati(^_^)!

Minggu lepas saya transit di LCCT lama juga sebab flite dari KL ke KB delay sampai ke malam. Dalam perjalanan saya tempoh hari dari Bandung saya bersama Azura, tapi dia pulang ke Shah Alam kerana rumahnya di sana dan saya menunggu flite ke KB.

Seperti biasa saya akan ke surau LCCT untuk berehat2 dan solat sebelum menunggu flite seterusnya. Perjalanan kali ini saya lihat ramai jemaah tabligh ada di LCCT. Dari dalam dan luar negara. Ramai sungguh! Baru saya teringat yang mereka ada Ijtima' di Sepang. Nurul pun ada beritahu yang suaminya pun akan ke sana. Lihat dari wajah mereka sungguh kental semangat mereka.

Perjalanan saya, saya dipertemukan oleh dua orang Muslimah yang saya dapat teka mereka dari jemaah mana dari pakaian dan cara mereka bertanya kepada saya..(kamu ni tasha biar benar, xdalaa sebab kebanyakan mereka sama je style pakaian, jadi itu konklusi saya..hehe-betul saya teka!).

Sebaik saya masuk ke surau saya duduk di depan seseorang yang sedang tidur sambil wajahnya ditutup, rupanya adik junior saya, agak lama saya di situ sampailah dia bangun baru saya perasan, dia dari Kedah menunggu flite ke Bandung. Setelah sembang2 dan Wani, junior saya minta diri untuk check-in, flite dia lagi awal dari saya.

Kembali kepada cerita dua orang muslimah tadi sebenarnya mereka adik-beradik(^_^)!setelah tanya2 kemana nak pergi dan flite pukul berapa, saya minta diri untuk solat. Sebaik selesai solat, kakaknya tanya saya:

"Kat sana ada ikut usrah ke?"..saya senyum dan terkejut sebab baru saja kenal dia tanya saya begitu..saya senyum dan belum sempat saya jawab lagi, kakak tu tanya lagi,

"Ke awak jadi naqibah?"...saya lantas teringat adik2 usrah..(^_^)!

saya senyum lagi dan jawab..
"Adalaa jugak ikut"..

"Kat sana jadi MPP(majlis perwakilan pelajar) ke..ada join apa2 ke?"..kakak tu tanya lagi.

"Ahli biasa saja"...saya jawab dan saya rasa banyak lagi soalan2 akak ni..

"Macamana belajar kat sana dan berapa pointer yang awk dapat?"..saya jawab biasa2 saja..

Selesai solat dan dah rasa lapar kami makan di Food Garden, kat sana saya pulak yang tanya akak tu. hehe.

"Ada join apa2 kat sana2?"

Akak tu suruh saya teka dan saya teka seperti yang saya rasakan di awal tadi, dan betul!(^_^)!

"Ramaikan kak cuba tgk sekeliling kita org2 yang nak pegi ijtima'..hardcore sungguh mereka...bagus2!"

Seterusnya kami berbual2 lagi mengenai berita2 yang saya terlepas sejak tak berada di Malaysia dan cerita2 di Universiti akak tu (bekas universiti sebab die dah abeh belajar)..

Banyak yang kami kongsi dan saya sangat gembira bertemu dengan dua adik beradik tersebut. Rupa2nya akak tu tanya pointer saya sebab nak teka saya ni dari jemaah mana sebenarnya..kelakarje..baru saya tau..hehe..pointer saya biasa2 saja..!tak layak kot(^_^) saya pun biasa2 saja.

Saya saudara seISLAM sama dengan akak tu, sama dengan awak Muslim dan Muslimah yang sedang membaca ini! Tujuan kita sama kan? ISLAM agama kita~

Perjalanan saya masih jauh, mungkin baru bermula..Doakan saya semoga saya terus di jalan Islam~

"Dan hendaklah ada antara kamu satu golongan yang menyeru (berdakwah) kepada kebajikan(mengembangkan Islam) dan menyuruh orang berbuat segala perkara yang baik serta melarang daripada segala yang salah (buruk dan keji). Dan mereka yang bersifat demikian adalah orang yang berjaya." (Al-Imran : 104)


No comments: