Sunday, July 5, 2009

Cerita Judicium(^_^)


Assalamualaikum wbt...

Jumaat, 3 Juli 2009

Judicium 1 bagi mahasiswa tahun ke-4..entry sebelum ini saya ada sebut mengenai Judicium 1 ini, kenapa ada Judicium 1?mesti ada yang kedua? betul2(^_^)! malah ada Judicium 3..

Pada hari tersebut saya bangun sangat awal, sebelum Subuh lagi...walaupun pada malam sebelumnya saya tidur lambat sebab tak boleh tidur setelah bercakap2 di telefon dengan seseorang. (^_~)! pening kepala~kalau Tasha jadi kanak2 selamanya kan best(^-^)

Pagi Jumaat yang mawaddah saya harapkan. Hati berdebar sebab pada harini saya akan dapat keputusan untuk tahun ke-4 dan keputusan Department paper yang ada 46 semuanya iaitu keputusan dari tahun pertama sehingga tahun keempat. Harini adalah hari yang akan menentukan sama ada saya akan mengikuti wisuda(graduation) pada bulan Agustus nanti.

Sebelum tiba hari Jumaat, iaitu hari judicium ini, macam2 cabaran dan dugaan yang saya hadapi. Saya pernah rasa kecewa kerana markah SOCA, kerana OSCE tahun ke-3 yang saya harus ulang 12 station yang dah setahun saya tinggalkan. Saya pernah rasa yang saya tak dapat lakukan semua itu. Peperiksaan OSCE (clinical exam) yang dimaklumkan 3 hari sebelum ujian, kami dimaklumkan yang kami harus datang lagi pada 30 Juni untuk ambil semua 12 station clinical exam tahun ke-3, kami harus belajar semua clinical skills yang dah setahun kami tinggalkan. Saya jumpa Dekan, Penolong Dekan, malah semua2 yang atas2 yang sebelum ini saya tak pernah jumpa. Jawapan yang diberikan adalah.."because it is stated in the new rules"...aduss! saya dan 14 orang rakan2 lain lalui juga exam tersebut, dan Alhamdulillah semua yang ambil lulus! Alhamdulillah~Lega hati saya dan teman2 saya~

Cerita di Hari itu (^_^)

Pagi2 lagi Mak dah telefon saya, rasa sebak sebab risau nak dapat keputusan..sebenarnya sebab semalam juga. hehe. saya dah penin lagi(~_^)!saya tetap seperti dulu...boleh ke berubah cepat2??..

Kembali kepada cerita judicium. Saya ke Fakulti dengan mengenakan Jas(kot) AlmaMater warna biru yang ada lambang UNPAD. Saya ingatkan diri saya yang keputusan dah tercatat saya lulus ke tak. Walau apa pun saya dapat, saya hanya tawakal kepada ALLAH SWT. Saya tenang.

Saya ingat kata2 Mak masa Mak telefon saya di pagi hari, "Angah sebagai orang Islam yang sebenar2nya kita sebenarnya tak perlu risau dengan apa2 yang kita bakal dapat, Islam mengajar kita semuanya. Jika kita benar2 beramal dengan Islam dan mengamalkan ajaran Islam, kita akan tenang." Lagi sebak dibuatnya..hehe(^_~)!

Semua mahasiswa tahun ke-4 berkumpul didalam satu dewan besar, Dr Najwa, selaku Ketua Fakultas kedokteran memberi ucapan dan menerangkan syarat2 untuk kami mendapat Sarjana Kedokteran (S.ked)..Harus lulus semua mata pelajaran yang kami tempuhi sepanjang 4 tahun di Fakultas kedokteran.

Setelah itu kami dibahagikan kepada kumpulan2 kecil dan slip keputusan kami di beri oleh dosen(dokter) pembimbing. Giliran saya adalah yang terakhir dalam kumpulan tersebut, lagi laa berdebar(^_^), sebelum saya ada beberapa teman2 yang dah lulus dan nampak wajah2 gembira mereka. Nadia, teman yang namanya di atas saya masuk dulu untuk mengambil keputusan. Setelah Nadia keluar dan giliran saya untuk masuk sempat Nadia bisikkan kepada saya, "Saya rasa awak lulus semua jugak!"..ohyeke?saya masuk dan Dr Astrid mengucapkan.."Congratulation Natasha!"..dan saya pandang slip keputusan yang dokter tunjukkan,

"ELIGIBLE FOR GRADUATION FROM UNDERGRADUATE PROGRAM"

Alhamdulillah~!dan dengan spontan saya bersalam dengan Dr Astrid. Alhamdulillah~Alhamdulillah~Alhamdulillah~(^_^)!~

8 comments:

sinar_islami said...

Mabruk akak!! (^_~)
berdebar plak ana ni..reslt apa khbar la agknya..

ummujannah said...

Alhamdulillah~syukran(^_^)
insyaAllah boleh2!doa byk2..akak pon Allah swt byk tolong sebab byk dugaan sebelum tu..

akak doakan awk berjaya!Ameen.
tak balik msia?

pali said...

salam, tahniah sebab dah graduate. lepas ni boleh keje dah, lepas tu bukak klinik sendiri, lepas aku mai mintak rawatan free. wahaha. Ameen!

ummujannah said...

to pali:

Salam..
tq..dah boleh keje tapi gaji JPA bayar..hehe.baru dpt Sarjana kedokteran, kat cni dua kali grad.kalo nak jd lecturer dah boleh tapi sebab JPA sponsor 6tahun jadi kena abeskan.. masih jauh kalu nak bukak klinik sendiri, rasa cam tak nak bukak je klinik sendiri. nak bukak kedai makan!(^_^)

Ameen!

pali said...

kalau gitu makan FREE..keh3

ummujannah said...

to pali:
InsyaAllah kalo jadi..tapi nnt boleh basuh pinggan sebab kosong rs keje tu(^_^)!

sinar_islami said...

ameen..syukran akak..
balik (^_~) tpi lewat skit..rindu sgt dh ni..

ummujannah said...

Welcome(^_^)...
Goodluck dan selamat pulang ya nanti!