Monday, July 27, 2009

Berkumpul di Rumah

Assalamualaikum wbt

26 Julai 2009 Ahad

Selamat Hari Lahir Abah

Semalam adalah Hari Lahir Abah yang ke-51, kami menyambutnya dengan membuat sedikit makan2 di rumah, pada malam sebelumnya sebab hari Ahad adalah hari kerja di Kelantan. Along dan keluarga yang baru balik dari Penang pun ada di rumah, Nabila pun pulang. Jadi semua adik-beradik saya ada di rumah.

Nasi Dagang dan Mi Kari. 2 makanan yang saya tolong Mak buat, saya dah pandai buat! Best2!

Cerita mengenai makanan, sekarang ni musim buah, jadi tiap2 hari mesti ada buah durian yang luruh dari kebun di belakang rumah. Saya setakat seulas saja mampu makan, tapi saya suka manggis! Makan banyak2 pun tak apa.

Berkumpul di Rumah

Sejak Along dah berkeluarga, saya belajar jauh, Nabila nun jauh di utara jarang2 dapat kami berkumpul di rumah. Mujurlah adik saya Hafizi dan Najeeha belajar di sekolah berhampiran dengan rumah saja. Kalau tak mesti Mak dan Abah dua orang saja di rumah. Jarang2 berkumpul mesti banyaklah cerita yang perlu di 'update' dan komen2 tentang diri masing2. hehe. Kalau dengan Nabila tak habis2 nak cerita sekejap di dalam bilik, di ruang tamu, banyak kami nak bualkan. Perbualan kami kadang2 cukup ahlinya, kadang2 saya berdua saja dengan Nabila. Ahli2 yang cukup mestilah semua adik-beradik 'join'. Terasa semua orang dah semakin dewasa(^_^)!

Ingat lagi kami dulu2 sama2 main masak2, bergaduh dan lepastu mesti ada yang nangis. Kalau bab bergaduh tu mesti tak tunggu satu hari lepas tu dah baik balik, kelakar saja kalau diingat balik. Itulah air dicincang tak akan putus! Dah besar2 ni masing2 bercerita mengenai kerja, tugasan di universiti dan perihal di sekolah. Kadang2 Along mengimbau kenangan lalu, ada satu cerita pasal gula2.

"Angah ingat tak masa kita pegi ngaji Quran kat sebelah umah masa kecik2 dulu?masa tu Mok Yah( guru ngaji, isteri kpd Imam di kampung) marah sape2 yang makan cokelat( gula2 in 'kelate') sambil ngaji?"...Along.

"Tak ingat pulak"...balas saya sambil nak 'recall' balik.

"Masa tu angah kena marah dgn Mok Yah sebab makan cokelat, tapi masa tu sebenarnye Along makan jugak, tapi senyap2 kata tak makan..hehe"...balas Along sambil kami sama2 ketawa.

Dulu saya tinggal sebelah rumah Pak Imam kampung ini. Rumah kami yang dulu rumah kayu yang ada telaga, tandas yang separuh atapnya beratapkan langit yang biru. Sekarang, dah lama saya rasa seingat saya masa saya UPSR saya dah di rumah sekarang, masih di kampung yang sama tapi di seberang jalan.

Semua anak2 di kampung saya mengaji di rumah Pak Imam tu, garang juga seingat saya. Geli hati teringat kalau maghrib menjelma, selesai mandi nanti masing2 akan mengendong muqqadam kecil ke rumah sebelah. Di rumah pun Abah akan ajar kami mengaji lagi, saya rasa kalau di rumah Pak Imam itu hanya syarat saja mengaji pergi mengaji sebab selebihnya rasa saya pergi untuk berjumpa kawan2 dan bermain2.

Cerita di zaman2 kanak2 ribena sungguh banyak kalau nak dicoretkan, belum cerita saya kena marah dengan Mak sebab ke sawah dengan sepupu saya Karimah, kawan baik saya dulu, sama umur dengan saya, tapi sekarang Karimah dah ada sorang anak dan tinggal di Gua Musang. Mungkin di lain masa pula(^_^)! InsyaAllah~

**Nota:

1)Kalau dah di rumah saya jarang2 dan mungkin memang tak keluar dengan kawan2, sebab tu saya suka suruh kawan2 datang ke rumah saya saja. Masak2, makan2 dan jadi jurukomen tak rasmi Buletin Utama. hehe.

2)26 Julai juga adalah Hari Ulang Tahun Amy juga! sweet 24th(^_^)..Jumaat lepas Amy datang rumah bersama2 Mak dan adik2nya sebab nak ambil 'souvenir' yang saya tempah di Bandung. Banyak 'souvenir2' tu..Hawa, jangan jeles, saya dah di cop untuk menjadi pengipas nanti(^_^)!

3)Maaf 'entry' sebelum ini saya tak tulis sendiri. Iman selalu datang rumah jadi apa lagi saya pun sibuklaa main2 dengan Iman.

4)Terima kasih buku2 tu! semua pun dah tgk2 dan berminat baca, satu family. hehe. InsyaAllah bermanfaat untuk semua.

5)Doakan saya semoga dipermudahkan semuanya!

No comments: