Thursday, March 17, 2011

Ujian Anestesi

Sudah bersediakah untuk aplikasi ilmu teori?

Assalamualaikum wbt

Hari rabu siang semalam saya ujian akhir untuk anestesi(anesthesiology) dengan Dr E (ramai residen kata dia konsulen yang paling pintar sebab banyak bacaannya) Adoi~

Sebelum ujian kami, iaitu saya dan seorang lagi yang ujian dengan spesialis anestesi ini sudah tahu penguji. Bila difikirkan saya memang selalu dapat penguji yang memang power. Contohnya waktu di internal medicine(ilmu penyakit dalam) dahulu, penguji saya untuk short-case adalah Ketua Bahagian Kardiologi. Dengar pun seram. Alhamdulillah kerana keseraman itu saya berusaha dengan tulang empat kerat ini dengan bersungguh-sungguh dan redha serta tawakal. Alhamdulillah lulus.

Kembali kepada ujian anestesi semalam, hari isnin saya bertemu Dr E untuk bertanya ujian bila dan jam berapa. Saya bertemu di jalan dalam bangunan anestesi dengan Dr E. Belum sempat saya tanya lebih lanjut baru sahaja menyapa dr sudah beritahu, "Hari rabu siang ya". Saya pun hanya sempat berkata, "Oh ok dok"

Hari rabu siang akhirnya tiba jua. Sebelumnya ramai yang berkata-kata, tak perlu baca sangat pun untuk ujian anestesi. Tapi kalau tak ada ilmu nanti nak jawab apa masa dokter tanya? Huhu. Memang saya tak nafikan kompetensi pelajar klinikal,
  1. Terapi Cairan (Fluid Resuscitation)
  2. Resusitasi Jantung Paru Otak (Cardio Pulmonal Cerebral Resuscitation)
  3. Syok (Shock)
Untuk ujian memang akan keluar berkisar kepada tajuk di atas sahaja. Tetapi semalam masa ujian Dr E bagi kasus(case) yang panjang cerita lepas itu soalan terakhir hasil dari kes tersebut adalah,

"Apakah kesalahan kamu sebagai dokter yang menyebabkan pasien bisa meninggal?"

Banyak jawapan saya dan seorang lagi cuba bagi. Tapi salah -___-

Akhirnya Dr E bagi jawapan!

Soalan: Seorang pasien stroke yang sudah tua datang ke tempat kamu bekerja dengan bunyi suara nafas snoring. tiba-tiba pasien mengalami kejang. untuk kejang kamu telah kasi Diazepam i.v. untuk jalan nafasnya (airway), tidak tersedia oropharingeal tube. monitoring dilakukan oleh kamu. tetapi akhirnya pasien berhenti nafas (apnea). Resusitasi (rjpo) dilakukan tetapi akhirnya pasien meninggal. Apakah kesalahan dari kamu? dan apakah yang tidak dilakukan?

Jawapan: Kesalahan dari dokter adalah tidak memeriksa kadar kalium dalam darah. Pasien mengalami metabolik asidosis. yang menekan pusat pernafasan di medula oblongata. diazepam-salah satu efek samping adalah menyebabkan depresi pernafasan. jadi bertambah depresi pernafasan pasien-apnea-meninggal. (banyak lagi Dr E explain tentang pathophysiology secara detail tentang di atas tapi ini sahaja yang mampu saya ringkaskan)

Seterusnya soalan teori ditanya lagi, maksud shock, klasifikasi dan terapi. Indikasi intubasi pasien.

Sebelum ujian semalam dokter ada tanya berapa department lagi sebelum selesai. 

"Tinggal radio(radiology) aja dok" jawab kami serentak

Soalan terakhir Dr E,

"Kamu merasa sudah bisa dan bersedia untuk mengaplikasi apa yang sudah kamu belajar?"

Rasa berfikir sejenak. 

Jawapan yang keluar, "InsyaAllah"

Nota 1: Semenjak dua menjak ini selalu berfikir apa yang saya belajar selama ini akan diapply kepada manusia yang hidup. akan merawat mereka yang sakit. sudah bersediakah untuk bertanggungjawab kepada semuanya? Selama ini boleh lagi bertanya-tanya kepada residen. Dokter spesialis. Fikir dalam-dalam lagi supaya jangan main-main.

Nota 2: 3 minggu lagi lebih kurang akan balik Malaysia untuk buat visa. Bukan balik for good lagi -__- . 3 minggu lagi akan rotasi klinikal di rumah sakit hassan sadikin (rshs) sebelum klinikal di hospital daerah selama 6 bulan. tak perlu fikir lagi yang belum terjadi. buat betul-betul yang sekarang. 

Nota 3: Malam semalam ma saya telefon bercerita tentang kisah sehari-hari. kisah di jepun dan katanya "angah dah nak abes, tapi eji masih lama di sana" bercerita tentang bencana alam yang berlaku di sini beberapa kali. Kematian di mana-mana boleh berlaku. Takut dan lagi seram bila fikirkan amalan dan ibadah yang tak berapa banyak mana pun. Sedih dengan diri sendiri.

*Lagu di blog sekarang dah bertukar dari Barakallahulakum kepada Healing. Dengar sampai habis lirik lagu Sami Yusuf ini yang ditulis bersama oleh seorang Doktor. 

No comments: