Sunday, March 27, 2011

Yang Terakhir (menulis di sini)

Assalamualaikum wbt

Sampai masanya saya bersara dari kerja menulis di sini, mungkin buat sementara. 

Sebenarnya beberapa hari lepas saya rancang nak menulis entri ini, tetapi ada sahaja halangan dan perkara yang lebih penting yang lebih dahulu perlu dilakukan. Beratnya dan rasa sedih juga nak tulis entri terakhir ini. Kadang-kadang kita kena korbankan sesuatu perkara demi perkara yang lebih penting. Saya akan bersara dari kerja menulis kerana nak tumpukan kepada "full time job as a student". Banyak pula perkara teknikal yang perlu dilakukan bila nak sampai ke penghujung ni. Isi borang semua dan yang paling penting ulangkaji pelajaran. 

Sekarang saya di rotasi klinikal Radiologi dan Kedokteran Nuklir. Rotasi terakhir di Rumah Sakit Hasan Sadikin (RSHS). Sudah seminggu saya di sana, tinggal 2 minggu lagi sebelum selesai semuanya rotasi klinikal di RSHS. Study leave seminggu lebih kurang dan ada final exam. Final exam yang masuk semua rotasi klinikal sebelum ini. Kena ulangkaji semua balik. Setakat mana dah ulangkaji saya? -__- Sedang berusaha gigih. Doakan saya semua. 

  • Ujian MCQ(200 soalan) -  18 April 2011
  • OSCE (12 stations)  - 19, 20,21 April 2011 
Seramnya dan tak sangka cepatnya masa berlalu. Eh tiba tiba dah nak exam final. Dah masuk 6 tahun saya di sini. Banyak pengalaman yang dah dapat setakat ini. Susah senang pahit manis semua ada. Semua itu mematangkan saya hari demi hari. Alhamdulillah, Allah swt tak hadirkan sesuatu dengan sia-sia, walaupun dalam fikiran kita hanya kita yang rasa sedih dan jatuh. 

Mungkin selepas ini saya sudah jarang-jarang update di FB. Kecuali kalau ada gambar terbaru dari family(ma, abah , kakak dan adik-adik)  dan mereka ajak chat baru buka. YM pun dah lama offline untuk semua orang kecuali family :) InsyaAllah kalau sms/call saya jawablah. Bukan nak duduk dalam gua tapi macam kakak saya cakap,

"save the energy to your brain".

Betul jugak kalau difikirkan, baik bukak "buku pink" baca lagi banyak manfaat! 

"kalau penat studi pegi ambill wudu' dan solat sunat" kata-kata nasihat dari orang yang sudah berjaya.

Susah nak jadi dokter ni. Baru tahu ke? :) Lagi-lagi kalau nak ikhlaskan niat dalam belajar dan nak tolong orang dengan tanpa rasa mengeluh rasa penat. Bersyukur dengan apa yang ada sekarang dan bersyukur kerana dipilih untuk berada dalam bidang ini. Pekerjaan yang mulia. Pekerjaan yang dapat tolong orang. InsyaAllah semoga "mimpi-mimpi" saya tercapai. 

Jauh datang dan dah banyak duit ma abah kakak yang guna(kadang-kadang duit pakcik  jpa bagi tak cukup) Banyak pengorbanan mereka untuk saya. InsyaAllah ini hadiah untuk mereka nanti. Kena belajar dengan sepenuh hati. Bukan main-main. Nanti nak rawat manusia. Bukan mesin atau robot. 

Dalam kesempatan yang ada juga kena banyak belajar tentang skills kehidupan. Apa dia? Kemahiran hidup. Kemahiran komunikasi dengan baik dan kena sental hati ni supaya hilang apa-apa yang negatif (jangan bagi ruang langsung buat syaitan nak masuk). Kena usaha tak boleh sekadar dengan kata-kata. Banyak lagi kemahiran hidup lain lagi yang saya nak capai. InsyaAllah.

InsyaAllah tahun ini adalah tahun untuk membina kerjaya. Tak lama lagi akan turun ke dunia nyata. Sudah ada tanggungjawab kepada pesakit. Kalau sebelum ini masih boleh tanya-tanya dokter, residen atau konsulen. Lepas ini kena buat sendiri dan kena bertanggungjawab kepada pesakit. Tak lama lagi juga akan pulang ke negara asal. Rindunya nak balik lama-lama -__-

Negara asal. Macam balik ke tempat asal. Risau pun ada sebab sudah lama tak balik dan menetap secara lama di sana. Hehe. Sejak tingkatan 4 lagi balik pun ketika cuti sahaja. Kali ni tak lama lagi akan balik untuk kebaikan (for good). InsyaAllah akan berkhidmat untuk negara asal. Jadi geng Along dan Abang Long :)

Rasanya setakat ini dahulu dari saya. Ada rezeki dan panjang umur kita jumpa lagi di sini. Doakan saya semoga saya sentiasa sihat, berjaya dalam peperiksaan akhir nanti dan juga dapat pulang dengan selamat nanti. 

Doakan saya ya semua :)

Saya ucapkan ribuan terima kasih kepada semua yang sudi doakan saya. Semoga Allah swt juga memberi kejayaan kepada anda semua juga. InsyaAllah.


Kalau ada sumur di ladang Boleh saya menumpang mandi Kalau ada umur yang panjang Boleh kita berjumpa lagi.


Nota 1 : petang tadi baru balik dari pasar baru beli kain untuk balik msia dalam masa terdekat sebelum final exam, balik jumpa keluarga untuk ambil semangat dan restu. Sekejap sahaja sambil renew visa.

Nota 2 : "buku pink" = Al-Quran kecik saya.

Nota 3 : Good luck untuk semua kawan satu batch yang nak final exam jugak! untuk junior yang nak exam pre-klinikal jugak.

Nota 4 : Menulis sambil tunggu Fathimah Az-Zahra yang dalam perjalanan nak datang sini. Fathimah ex-classmate dan juga ex-dormmate di kisas. Dia dah selesai kerja belajar di Universitas Trisakti, Jakarta.  (kalau nak tahu dak2 kisas batch saya ramai di sini (indonesia) kadang2 mmg tak kenal lagi2 kalau yg lelaki. 

p/s: akan buka jugak di sini tapi hanya untuk baca dan lihat-lihat update kawan-kawan sahaja. 

7 comments:

fathiyyah said...

kak, bittaufik wannajah~

semoga semuanya dipermudahkan

sinar_islami said...

Moga yang terbaik utk Kak Tasha :)
All da best. You can do it!
Rabbuna yusahhilik insyaAllah.

bintang27 said...

Semoga Allah merestui apa yang anti lakukan disana.. semoga anti akan menjadi doc yang akan berdakwah di atas jalan Allah... bagi ANA doc lah pendakwah yang paling hebat selepas ulama... kerana doc oranga akan mendengar nasihat mereka insyaAllah.. bitaufik wannajah....

Bella Billa said...

sedihny kak tasya..last post~
anyway,gud luck xm,semoga dipermudahkan Allah dan selamat pulang mesia. jgn lupakn kami di sini nnti~

Iman Aisyah said...

fathiyyah,

Amin. Syukran! :)

Sha,

Amin. Syukran! :)

bintang27,

Amin. InsyaAllah akan berusaha menjadi muslimah doctor! Thanks

Bella billa,

Last post b4 exam :) Amin dan thanks doanya. Good Luck utk awak jugak!

najihah iman said...

salam sist,
baru bace post ni.inspiring.sumber inspirasi..
may Allah ease everything..
dan slamat pulang ke msia for good.
:)

Iman Aisyah said...

najihah iman,

salam sis :) thanks. amin utk doanya.

semoga Allah swt mudahkan semua urusan awak jugak ye.