Sunday, May 2, 2010

1 Mei 2010

Assalamualaikum wbt

Apa khabar semua? Sihat? Mari kita jawab macam ni nak tak?

Alhamdulillah Luar Biasa Tetap Semangat Allahu Akbar !

Sebenarnya jawapan kat atas adalah jawapan yang banyak saya dengar di sini. Terutamanya, di pengajian. Semangat tak bila jawab macam tu? Cuba ya. Jangan tak cuba^_^

Dah lama cuba untuk menulis di blog. Banyak perkara yang nak dikongsi, tetapi masa sangatlah mencemburui saya. 2-3 minggu terakhir ini terasa sangatlah pack. Lagi-lagi selepas keluar dari berehat di Rumah Sakit tempoh hari. Banyak yang perlu di recover dan di catch up. Alhamdulillah, masih bisa berdiri dan melalui hari2 yang ada dan semoga terus kuat. Saya boleh!-semangat2 dan jangan putus asa diri.

Kenapa tajuk kat atas 1 Mei 2010? Sebenarnya saya nak cerita sedikit tentang semalam. Sengaja supaya nanti kalau saya rasa penat atau rasa malas boleh saya baca kembali dan bersemangat kembali. Semalam adalah hari pekerja kan? tapi di sini bukan public holiday. Saya pun kurang tahu kenapa. Kalau tanya dari teman2 Indonesia, katanya kenapa harus ada liburan, kita harus kerja juga kok. Kalau tak kerja mana bisa dapat makan, merujuk kepada yang kurang bernasib baik di sini. Kalau di Malaysia pun merekalah yang ramai bekerja yang memerlukan tenaga manusia. Tenaga manusia di sini murah! Contohnya, pembantu rumah.

Semalam saya oncall di emergency. Sangatlah seronok oncall semalam. Penat tetap penat dan buktinya niat nak tulis di blog semalam tergendala sampai ke pagi ini. Seronok banyak sebabnya, semalam adalah oncall terakhir saya sehinggalah bulan Julai nanti, dan lebih khusus sehingga 19 Julai mungkin. Yeay! Bukan seronok tidak bekerja tapi seronok sebab nanti boleh tidur pada malam hari di rumah dan mengamalkan gaya hidup sihat dengan waktu lebih teratur. Sebab seronok yang kedua adalah, residen2 baik dan friendly sampai sudi nak ajar saya cara masukkan NGT (nasal gastro tube) , iaitu tiub yang kita masukkan ke perut melalui hidung untuk makan. tapi yang paling kelakarnya adalah elok2 saja saya dah berjaya masukkan dengan beberapa doktor residen lain tengok, anak kecil yang memang manja dan sedang menangis itu menarik keluar tiub tersebut dengan jayanya. Ermmm...tapi yang penting terima kasih residen yang ajar semalam. Jarang2 berlaku apabila di emergency.

Sebab seronok yang lain adalah saya bekerja dengan orang2 yang best! Mesti perasan kalau orang yang oncall dengan saya semalam baca. hehe. Kalau kita senang hati dan bahagia dengan apa yang kita lakukan, kerja kita jadi senang dan tidak stress. Betul. Sila cuba! Penat itu akan jadi perkara kedua. Kisah lucu semalam adalah apabila, kami menjadi terlebih rajin sampaikan seorang baby tu di masukkan 2 kali antibiotik (ampicillin) melalui intra-venous. Pertama saya yang masukkan dan kedua teman saya. Nasib baik antibiotik saja, takut juga terjadi apa2 kepada bayi tersebut. Saya pesan kepada teman saya sebelum keluar sebentar supaya jangan lupa masukkan antibiotik kepada seorang bayi ini, tapi terjadi tersalah mendengar mungkin dan silap masuk. Haih! Harap2 residen tak baca ini. Jangan lakukan kesalahan memasukkan ubat lagi.

Dan semalam setelah selesai saya pulang ke rumah dengan tersenyum di hati:)

Kepada yang sudah bekerja: Selamat Hari Pekerja!

Nota:
Maaf dalam entri di atas banyak bahasa2 di sini saya guna.

Salam ceria! Jangan lupa senyum selalu atau orang kampung saya cakap senyum sokmo(^_^)


No comments: