Wednesday, May 19, 2010

Trend Baru di Malaysia, Tudung Macam Bonggol Unta


It's a trend nowadays that many muslim Malaysian women are into the new hijab wearing i.e. wearing a shawl-like syrian style hijab. I posted on my Fb status recently stating that I too, would want to wear the syrian women hijab style with high bun but unfortunately my hair is short thus cannot tie or do a bun at all. I also received few suggestions to buy fake buns online or at Arzu, KLCC.


I used to study in an arabic-medium school and had learned that when you wear tudung, you're not supposed to show any indication that your hair is long by tying your hair really high/do a bun until men can notice the presence of your long hair eventhough you wear your cover/hijab. That defeats the purpose of wearing a hijab. However, I can't remember the hukum whether it's haram or harus or makruh.



Rasulullah s.a.w bersabda:

Quote::
“dua golongan penghuni neraka yang mana aku sendiri belum pernah melihat keadaan mereka di dunia: golongan yang membawa cemeti seperti seekor lembu lalu menggunakannya untuk memukul manusia dan juga kaum wanita yang berpakaian seperti bertelanjang, menggoyangkan badan dan berlenggang-lenggok, kepala mereka ada suatu seperti bonggol di kepala unta yang bergoyang-goyang. Mereka tentu tidak akan memasuki syurga atau mencium baunya sedangkan bau syurga itu dapat dihidu dari jarak perjalanan begitu dan begini”
–hadith riwayat Muslim-

I would say that I was tempted at first as I saw some women/celebraties/tv presenters looked really pretty wearing the syrian style hijab with high sanggul/bun. Sometimes, bila nak cantik, manusia selalu lupa pada hukum walaupun dah belajar. I am one of them. Bila nak buat benda jahat, laju je.


Anyway, in wearing hijab, niat perlukah menghalalkan cara? I dare not jatuhkan hukum or say that it is haram wearing the fake sanggul arab. However, at the moment, I'll just forget about buying the sanggul arab thingy.


Tulisan ini ialah hasil nukilan: Haslinda binti A. Karim.

Thanks for the article Haslinda!

"Ad-dunya mata’ , khoirul mata’ al mar’atus sholihah".
Dunia adalah perhiasan, perhiasan dunia yang baik adalah Wanita solehah


4 comments:

pali said...

salam,

huduhnya fesyen tudung dalam gambar tu.

haha.

Iman Aisyah said...

salam.itulah cantik kat mana pun tak tahu lah. baca hadis kat atas rasa takut. moga2 yang tak tahu tentang ini sudah tahu. sebar2kan ya!

sinar_islami said...

=) mcm2 dunia fesyen sekarangkan...
pening2...

Iman Aisyah said...

itulah fashion baru!harap2 kita tetap istiqamah bertudung dgn garis panduan yang telah ditetapkan dalam al-quran dan menutup aurat dgn cara yang betul:)