Wednesday, May 12, 2010

Positif dan Semuanya Baik

Assalamualaikum wbt

Sudah 2 hari di Public Health dan harini nak masuk hari ke-3 dan kami akan ke Pusat Kesihatan Masyarakat (PUSKESMAS). PUSKESMAS ini kalau di Malaysia mungkin sama dengan klinik kesihatan. Sudah 2 hari kami mengikuti kuliah dari pagi sampai ke tengah hari. Sejak meninggalkan tahun pre-klinikal, di Jatinangor sudah lama tidak berkuliah panjang. Kalau sebelum ini hanya kuliah2 pendek di rotasi sebelumnya.

Mungkin sedikit relax? atau akan ada banyak kerja2 yang menanti kami?

Pada saya Public Health ini seronok. Ada yang cakap mungkin seronok sebab selepas selesai Public Health saya akan pulang ke Malaysia. hehe. Mungkin juga salah satu sebabnya. Bagi saya apa doktor2 ajarkan dan 'highlight'kan sangatlah penting. Mungkin setakat mengajar cara komunikasi dan cara pengurusan masa. Saya suka sebabnya di rotasi klinikal yang lain tak mungkin kita akan dapat semua ilmu2 kehidupan tersebut.

Tak suka Public Health sebab nanti buat thesis?

Ada juga mendengar keluhan dari teman2 tentang tak suka Public Health ini, katanya berat juga. Bagi saya semuanya dari kaca mata kita yang melihatnya.

Betul kan?

Apa yang penting adalah berusaha dan berusaha sahaja. Buat yang terbaik dan mudahkan orang. Kalau kita mudahkan orang, InsyaAllah Allah akan mudahkan kita. Kita akan bekerja dalam satu kumpulan jadi marilah kita sama2 menjadi ahli yang baik dan membuat sehabis baik kerja kita. Buang jauh2 rasa tak suka dan semuanya yang negatif. Sebabnya kalau kita rasa tak suka tentang kerja kita nanti kerja kita akan rasa susah dan tidak menarik, hasilnya nanti juga tidak akan bagus.

InsyaAllah boleh. Sematkan dalam diri dan berusaha untuk buat yang terbaik!

Nota:

1) Batch 2004 dah nak pergi 'magang'. Apa magang tu?Macam housemen kot. Sekarang hanya ada batch 2005 di sini. cepat2lah batch 2006 datang^_^ Kami menunggu.

2) Harini hari pertama nak ke PUSKESMAS!

3) Dah beli tiket balik. Yeay! (^____^)

No comments: