Wednesday, May 5, 2010

Part 1: Selesai Exam Paediatric

Assalamualaikum wbt

2 minggu terakhir untuk posting paediatric ini adalah minggu exam. Isnin lepas adalah exam bertemu pesakit. Giliran saya adalah pada hari pertama dan saya adalah orang kedua pada hari tersebut selepas Verena Sesilia, kawan dari Indonesia. Penguji saya adalah Prof Herry Garma, dr., SpA(K), Ph.D dari subdivisi infeksi. Kasus yang saya dapat adalah demam tifoid sesuai dengan Prof dari subdivisi tersebut yang menjadi penguji saya. Pesakit saya untuk ujian pada hari tersebut adalah seorang anak perempuan berumur 10 tahun. Adik Yuliana sangatlah co-operative!

Selepas selesai membuat history taking dan physical examination (PE) kepada pesakit saya, saya diminta menulis resume tentang pesakit tersebut. Bermula dari anamnesis, PE head to toe, differential diagnosis, diagnosis, pemeriksaan penunjang (labs exam and others needed to confirm the disease), treatment dan prognosis. Lebih kurang sama sahaja dengan Internal Medicine (Ilmu Penyakit Dalam) dahulu tapi yang penting untuk kanak2 ini adalah berat badan dan tinggi badan mereka. Berat badan dan tinggi badan diperlukan untuk mengira status gizi dan juga penting untuk memberi ubat nanti. Bagi bayi dan kanak2 dosis ubat yang diberi adalah berdasarkan berat badan mereka. Berbanding dewasa dosis ubat sama sahaja.

Alhamdulillah semasa membuat physical examination saya dapat melakukan semuanya, tapi semasa menulis resume sedikit gelabah sebab masa yang diberikan hanyalah 10 minit. Masa untuk berfikir tentang diagnosis, ubat, status dan usulan pemeriksaan. Kelam kabut sekejap^_^

Selesai menulis semuanya, Prof Herry memanggil 3 orang yang diuji beliau ke dalam pejabatnya untuk berdiskusi tentang hasil pertanyaan dan pemeriksaan saya kepada pesakit. Kertas yang saya tulis tadi sudah berada di tangan Prof. Masuk2 sahaja ke pejabat beliau, saya, Verena dan Haliaida diminta duduk. Kami akan diuji 3 orang bersamaan.

Sampai kepada giliran saya,

"Ok, Natasha sila buat resume tentang kasus kamu" Prof Herry.

"Nama pasien..., berumur ... datang dengan keluhan panas badan sejak 10 hari sebelum masuk rumah sakit dan demam terus menerus, panas badan sore lebih tinggi dari pagi hari....." saya

"Sila terangkan pathophysiology tentang penyakit demam tifoid ini?" Prof Herry

"Bakteri yang berada dalam makanan dan minuman di bawa masuk melalui mulut melalui perut kita....(sambung sendiri)" saya

"Apakah komplikasi penyakit ini?"

"Sekarang tulis resep untuk pesakit ini"

Itulah antara soalan2 dari Prof Herry. Semasa terangkan pathophysiology penyakit saya tertinggal nak sebut tentang bakteremia primer dan sekunder. Terima kasih Prof sebab Prof tetap cool dan tidak marah. huhu. Alhamdulillah saya dapat tulis resep ubat(prescription), yang baru pagi2 sebelum ujian saya hafal sediaan ubat. Chloramphenicol in 250 mg and 500 mg capsule -tak ada dalam bentuk tablet.

Selesai sesi tanya jawab lebih kurang satu jam lebih. Terima kasih Prof sebab sangatlah baik dan tidak marah walaupun ada yang tak dapat jawab. Saya tak rasa down dan tidak rasa inferior setelah selesai semuanya. Pengalaman di Internal dulu, selesai saya ujian saya rasakan sangat2 down sebab rasa macam tak tahu semua perkara.

"Now you know your level of knowledge" kata penguji saya dahulu kepada saya semasa saya tak dapat terang definisi setiap murmur dengan lengkap.

Sampai di sini dahulu untuk waktu ini, saya kena ke hospital sekejap lagi:) InsyaAllah nanti saya sambung lagi ya^_^

Doakan saya, doakan saya dan doakan saya! (^_^)


4 comments:

najihah iman said...

salam ziarah~

suka blog sist..
keep updating ya!
:)

Iman Aisyah said...

salam ziarah najihah iman.

Thanks sentiasa baca! insyaAllah i will keep updating! akak pun suka baca blog awak, tapi sempat baca sahaja. nnt akak tinggalkan komen:)

najihah ambil medic juga ya?

sinar_islami said...

Wah..akak..sha pula dah start nervous walaupun sebulan lagi nak final...
Moga Allah mudahkan kak tasha..

Iman Aisyah said...

Usaha2!
Chayokkk:)

Thanks. semoga Allah mudahkan sha juga^_^