Sunday, January 2, 2011

Part 1 : Tahun 1431H / 2010 M

Assalamualaikum wbt

Alhamdulillah tahun 1431H dan 2010M sudah melabuhkan tirai masing-masing. Syukur masih dipanjangkan umur dan diberi kesempatan oleh-Nya untuk sampai ke tahun baru 1432H / 2011M. Rasa sungguh cepat masa berlalu. Harini sudah 27 Muharram dan 2 Januari. Mari kita lihat sedikit apa yang dah berlaku setahun lepas. Semoga ini akan menjadi pelajaran dan pengalaman yang sangat bermanfaat buat saya. InsyaAllah.

Tahun Klinikal

Setahun penuh 2010 adalah tahun klinikal saya di Rumah Sakit Hassan Sadikin (RSHS), Bandung. Penuh pengalaman, pelajaran, dugaan, cabaran, naik dan turun, pahit dan manis. Semuanya menjadikan saya lebih kuat dan banyak yang saya dapat belajar bukan sahaja dari bidang perubatan tapi banyak belajar tentang kehidupan di sini. 

Bermula bulan Januari-Jun saya tak balik ke Malaysia. Sebenarnya sejak mula tahun klinikal pada bulan Oktober 2009 - Jun 2010 saya tak pulang ke Malaysia. Lama kan? Rasa tak percaya  dengan diri dapat bertahan di sini. Awal Jun 2010 saya pulang ke Malaysia selama 6 minggu. Memang banyak saya buat kalau di rumah. Pertengahan Julai 2010 pulang kembali ke sini, bumi Bandung. Sehingga saya menulis harini itulah kalini terakhir saya pulang bercuti ke Malaysia.

Tahniah sekali lagi kepada diri saya dengan pencapaian ini, pulang ke Malaysia sekali sahaja dalam setahun. Belum pernah lagi tahun sebelumnya saya pulang hanya sekali. Selalunya 2-3 kali dalam setahun. Cukup menyambut Hari Raya Aidilfitri dan Hari Raya Aidiladha di Bandung. Alhamdulillah sudah selesai rotasi klinikal yang mencabar. Rotasi klinikal yang sudah dan bakal  selesai:
  1. Ilmu Penyakit Dalam (internal medicine)
  2. Saraf (neurology)-Jiwa (psychiatric)- Forensik (forensic)
  3. Ilmu Kesehatan Anak (paediatrics)
  4. Ilmu Kesehatan Masyarakat (public health)
  5. Obstetriks & Ginekologi (obstetrics & gynaecology)
  6. Telinga Hidung Tenggorokan (ear nose throat)- Mata (ophthalmology)- Gigi Mulut (teeth and oral)
  7. Ilmu Bedah (surgery)
  8. Radiologi (radiology) - Anestasi (anaesthesiology)- Kulit&Kelamin (dermatovenerology)
Tinggal rotasi surgery yang minggu depan sudah masuk minggu ke-6. Yeay! :) Rotasi major terakhir. Tinggal 3 lagi rotasi minor (no 8). Semoga saya lulus dengan baik semua rotasi klinikal. Semoga dipermudahkan semuanya. Doakan saya semua! 

Awal-awal masuk klinikal memang rasa boleh ke tak buat ni (monolog dalaman), tapi semakin lama semakin dapat sesuaikan diri. Sekarang kalau jalan-jalan di rumah sakit dan ada keluarga pesakit tanya, "Neng(anak), ruang(wad) 17 di mana?". Dah boleh jawab tanpa teragak-agak lagi. Sudah tahu selok-belok RSHS. Besar RSHS ini. Boleh kurus sesiapa yang masuk klinikal di sini.

Ma saya cakap, 

"Ma tengok angah semakin kuat  sejak masuk klinikal, lagi-lagi di sini" (ma bandingkan tempat along belajar di Malaysia dengan tempat saya belajar di sini). 

Baru-baru ini ma ada beritahu melalui telefon katanya lagi, 

"Susah belajar di sana, ma tahu tak sama dengan tempat along belajar, asrama di belakang sahaja". Bandar Cheras dibandingkan dengan Bandung :) Sungguh jauh. Ada kelebihan dan kekurangan di sini dan juga di sana. 

Oh lupa nak cakap ma, abah dan adik bongsu saya datang di sini awal bulan 12 haritu :) Sangatlah bahagia ada keluarga datang! Terima kasih ma abah adik datang lawat angah dan Hafizi di sini.

*sambungan nanti, ada jemputan makan pulut kuning dari Cik Ada :)

**Nota saya : 
  1. Malam ni oncall di surgery yang ke -10. Yeay! Haritu saya oncall pada malam tahun baru. Memang banyak pesakit (dapat kes yang tiada pada hari biasa).
  2. Saya kongsikan salah satu azam baru saya setelah membaca artikel yang sangat bermanfaat di blog Memberi Menambah Kelebihan Diri : saifulislam.com
  3. "Memberi, tidak pernah mengurangkan apa yang ada pada diri, malah menyuntik subur berkat dan kemajuan." Lebih memberi dan lebih memahami erti hidup pada memberi.
  
“Jika kamu berbuat kebaikan, (maka faedah) kebaikan yang kamu lakukan adalah untuk diri kamu; dan jika kamu berbuat kejahatan, maka (kesannya yang buruk) berbalik kepada diri kamu juga.
[Al-Israa' 17: 7]


3 comments:

nur_aishah said...

2 more rotations/postings to go kak...All da best :)

nur_aishah said...

2 more rotations/postings to go kak...All da best :)

ummujannah said...

Aishah! Thanks. Same goes to u! All the best in your clinical year :)