Thursday, February 10, 2011

Kisah ke? (mesir)

*Gambar ambil dari blog Sha
Assalamualaikum wbt

Sewaktu sekolah di Klang dulu banyak dengar tentang Mesir dan cerita-cerita orang Arab. Tentang bahasa Arab pasar mereka. Ustazah Normah yang banyak cerita. Ustazah cerita pengalaman ustazah belajar di tanah arab. Suka dengar cerita ustazah.

Masa ma abah pergi buat Haji masa saya tingkatan 5 mereka cerita pengalaman buat Haji pula. Tentang orang Arab tapi itu di Mekah. Pengalaman duduk sebulan lebih di sana. Seronok!

Apabila selepas SPM pula ramai kawan-kawan satu batch yang pergi sana. Lebih-lebih lagi kawan-kawan yang mengaji agama tak kurang juga yang belajar medik. Memang kagum habis sebab mereka boleh belajar direct bahasa arab. Lagi jeles dengan orang yang belajar agama. Banyak juga dengar cerita dan tukar-tukar cerita dengan mereka. 

Bila mula menulis dan juga membaca blog. Ramai jumpa sahabat dan junior/senior yang belajar di sana tulis tentang pengalaman mereka di sana. Memang saya peminat tulisan mereka. Memang respek dengan mereka sebab jauh dari tanah air dan balik Malaysia pun sekali setahun, kadang-kadang ada yang tak balik sampai habis belajar. Beza sangat dengan keadaan saya di sini. 



Sekarang tengah hangat kisah Mesir(egypt) dan pelajar Malaysia di sana.

Waktu balik seminggu di Malaysia setiap hari berita di TV ada tentang Mesir. Memang tersentak saya lihat. Tempat-tempat yang pernah saya dengar ada reformasi, Cairo, Alexandria...Tempat kawan-kawan belajar. 

Ada satu ketika tengah-tengah tengok berita tentang di Mesir, terus saya ambil HP dan cuba telefon Sha yang belajar di Cairo University. Masuk! Alhamdulillah lega dapat berbual dan tanya khabar juga dengar suara Sha. Sedih dengar bila dia kata, "Kami hanya duk dalam Malaysia Hall dan makanan kena catu, satu2nya cara berhubung adalah dengan HP". Sebelumnya sewaktu awal  minggu balik Malaysia saya cuba sms Sha, tapi tak berbalas. Itu yang saya terus telefon.

Alhamdulillah selamat mereka. Banyak tahu kisah waktu tu baca di blog Fathiyyah juga. Lagi-lagi entri Darurat di blog dia. Rasa nak nangis sama. Sebelum ini memang banyak baca tentang pengalaman dia di tanah arab sana. Memang respek dengan kamu adik Puan Fathiyyah. Pelik pula panggil adik. Hehe :)

Pengalaman Sha di blog Sinar Islami  dia pun banyak dapat tahu tentang keadaan di sana. Boleh baca entri Tuah di Bumi Mesir : Revolusi dan Sinar Baru. Jangan lupa sambung lagi Sha pengalaman kat sana! Sha sampai Malaysia lambat juga 6hb Februari kalau tak salah saya. Sha kita ni pun tak kurang mantap dia dari Fathiyyah.

Semoga keadaan di sana cepat OK dan korang semua dapat pulang kembali sambung belajar. Manfaatkan cuti sekarang sebaik-baiknya. 

InsyaAllah one fine day we will meet each other :) 

4 comments:

sinar_islami said...

Terharu pula sha. Tapi mana leh lawan Fathy :) Blogger tegar tu.

Sha sampai Msia 7hb. InsyaAllah nanti nak sambung skit pasal darurat sana.

$hakirShafiee™ said...

kita doakan moga mesir kembali aman secepat mugkin AMEENN.

Iman Aisyah said...

Sama-sama blogger mantap! Sebenarnya baru sedar yang korang senior/junior. Kecik betul dunia :)

Eh salah pegi tulis 6hb. Cepat sambung!

Selamat cuti :D

Iman Aisyah said...

Amin!